Acasă Anticipate 2021 ”Ilegală și iresponsabilă”. CALC a emis o declarație privind deschiderea a 139...

”Ilegală și iresponsabilă”. CALC a emis o declarație privind deschiderea a 139 secții de votare în străinătate

0

Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte (CALC) a emis o declarație publică prin care condamnă decizia Comisiei  Electorale Centrale privind deschiderea a 139 secții de votare în străinătate pentru alegerile  parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, calificând-o drept ilegală și iresponsabilă.

În context, Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte solicită CEC a formulat mai multe solicitări către CEC.

Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte solicită CEC: 

  • să modifice în mod urgent hotărârea nr. 4966 din 5 iunie 2021 cu privire la constituirea secțiilor de  votare în străinătate; 
  • să aplice cu bună-credință cele trei criterii prevăzute în Codul Electoral pentru stabilirea a cel puțin  150 secții de votare peste hotare, cu posibilitatea majorării numărului acestora în cazul în care  MAEIE/Guvernul va pune la dispoziția CEC resurse financiare suficiente în acest scop; 
  • să publice toate documentele referitoarele la procesul de constituire a secțiilor de votare peste  hotare, inclusiv recomandările și avizul prealabil al MAEIE. 

Aprecierea Coaliției în raport cu hotărârea CEC nr. 4966 din 5 iunie 2021 cu privire la constituirea secțiilor  de votare în străinătate, dar și solicitările expuse mai sus au la bază următoarele constatări și argumente: 

1. Comisia Electorală Centrală nu a ținut cont de cele trei criteriiprevăzute de Codul Electoral pentru  stabilirea secțiilor de votare peste hotare. Dezacordul CEC cu criteriile stabilite de legiuitor pentru  constituirea secțiilor de votare peste hotare, sau lipsa de claritate a acestora, nu îndreptățește Comisia să  le excludă de la aplicare. Criteriile urmau a fi aplicate în mod obligatoriu, în acest sens existând și practica pozitivă a alegerilor prezidențiale din 2020, atunci când CEC a oferit fiecărui criteriu o pondere egală2

2. Potrivit prevederilor Codului electoral (art. 31 alin. (2)) organizarea secțiilor de votare pentru  alegătorii din străinătate se constituie pentru fiecare scrutin în parte. În pofida acestei prevederi  legale, potrivit declarațiilor unor membri CEC, constituirea a 139 secții de votare, a avut la baza principiul  conservării numărului și locațiilor secțiilor de votare organizate pentru alegerile prezidențiale din 2020.  

3. Se observă o interpretare și aplicare neuniformă a legislației în vigoare de către CEC. Astfel, spre  exemplu, în contextul adoptării hotărârii nr. 4965/2021 cu privire la organizarea secțiilor de votare  pentru alegătorii din localitățile din stânga Nistrului (Transnistria) în cadrul alegerilor parlamentare  anticipate din data de 11 iulie 2021, pentru argumentarea necesității constituirii unui număr mai mare de  secții de votare decât în alegerile prezidențiale din 2020 raportorul a prezentat inclusiv motive privind:  a) solicitarea unei APL de constituire a secției de votare în localitate; b) înregistrarea în cadrul alegerilor  prezidențiale a multor cazuri de formare rândurilor de alegători în fața secțiilor de votare și a necesității  de fluidizare a acestor.  

Prin contrast, comparativ cu organizarea SV pentru alegătorii din regiunea transnistreană, unde la  prezidențialele din 2020 au votat mai puțini alegători (turul doi – 31 784) decât la parlamentarele din  2019 (37 257) iar numărul secțiilor de votare a fost majorat cu 2 SV, în cazul secțiilor de votare pentru  alegătorii din străinătate, chiar dacă la alegerile prezidențiale din 2020 (turul doi) au votat aproape de patru ori mai mulți alegători (263 177) decât la parlamentarele din 2019 (cca. 76 600), numărul secțiilor de votare nu a fost modificat. 

4. Dacă utilizăm datele publicate pe www.inregistrare.cec.md și www.cec.md și verificăm aplicarea formulei  de calcul de care s-a condus CEC la aprobarea hotărârii CEC nr. 4966/2021, menținând numărul maxim  de 139 de secții de vot, stabilit de către CEC, se observă discrepanțe serioase între numărul secțiilor de  votare aprobate de CEC și numărul obținut conform formulei de calcul (a se vedea Anexa 1). Aceste  discrepanțe demonstrează că, Comisia Electorală Centrală a acționat contrar Codului Electoral și  propriilor argumente prezentate în motivarea hotărârii nr. 4966/2021.  

5. CEC a acționat în mod deliberat împotriva interesului alegătorilor aflați peste hotarele țării, care și au exprimat clar intenția de vot. În context, reamintim că, în turul doi al alegerilor prezidențiale din  noiembrie 2020, rata de participare în străinătate a fost una fără precedent, de 263 177 alegători.  Totodată către data de 26 mai 2021, rezultatele înregistrării prealabile arătau 100050 declarații depuse  online sau pe suport de hârtie, dintre care 39940 înregistrări făcute în anul 2021. Astfel, CEC a ignorat pe  deplin problemele cu care s-au confruntat la ultimele alegeri cetățenii noștri din Marea Britanie, Franța,  Germania, Italia și alte state (insuficiența buletinelor de vot, cozile foarte lungi din fața secțiilor de votare,  eforturile și cheltuielile enorme suportate de cetățeni pentru deplasarea la vot).  

6. Partea rezolutivă a hotărârii CEC nr. 4966/2021, în special anexa, nu corespunde după logică și  conținut cu partea descriptivă a hotărârii. În particular, în partea descriptivă se face referință la: a)  organizarea a 150 secții de votare, cheltuielile cărora au fost prevăzute în devizul de cheltuieli estimative  elaborate de CEC; b) organizarea a 190 secții de votare, în baza propunerilor ambasadelor; c) organizarea  a 162 secții de votare, listă a care a fost transmisă spre avizare Guvernului și MAEIE spre avizare. 

Din analiza integrală a textului hotărârii CEC dar și a modului în care s-a desfășurat ședința respectivă  putem spune că, sensul inițial a proiectului de hotărâre (prin care s-a propus crearea a 162 secții de  votare) a fost deturnat într-un mod brutal și fără nici o justificare de către autorul și susținătorii  amendamentelor care au condus la crearea a 139 secții de votare peste hotare. 

7. CEC nu a ținut cont de propria hotărâre nr. 4816 din 30 aprilie 2021 prin care a adoptat devizul de cheltuieli pentru organizarea alegerilor, inclusiv pentru crearea a 150 secții de vot peste hotare.Deși Guvernul a alocat până în prezent doar cca. 56% din suma estimată în devizul de cheltuieli (125  046,7 mii lei), acesta și-a arătat disponibilitatea de a aloca CEC necesarul suplimentar de mijloace  financiare, începând cu 20 iunie 2021. Lipsa comunicării eficiente privind cheltuielile pentru secțiile de  votare peste hotare sunt imputabile atât Comisiei Electorale Centrale cât și Guvernului. Totuși, atât timp  cât mijloacele financiare necesare sunt identificabile, omisiunea furnizării unui răspuns în termeni  restrânși de către Guvern, nu poate constitui un motiv de limitare a numărului secțiilor de votare.  

În cadrul ședinței CEC din 05.06.2021, secretarul de stat al MAEIE a confirmat  disponibilitatea identificării mijloacelor financiare necesare în bugetul MAEIE, inclusiv pentru  constituirea a 191 secții de votare. Totodată, atragem atenția asupra faptului că, în scrutinele precedente,  cheltuielile estimate pentru organizarea alegerilor depășeau de regulă cu circa 20% costurile reale/finale  suportate de CEC. În astfel de condiții, suntem convinși că există premise pentru ca CEC să asigure  deschiderea a cel puțin 150 secții de votare peste hotare, cu posibilitatea majorării numărului acestora în  cazul în care Guvernul va pune la dispoziția CEC suficiente resurse financiare în acest scop.  

8. Procesul decizional privind constituirea secțiilor de votare peste hotare a fost unul lipsit de  transparență, hotărârea respectivă din 5 iunie 2021 fiind adoptată în lipsa consultărilor publice cu  participarea tuturor părților interesate. Proiectul inițial al hotărârii CEC (care prevedea constituirea a  162 de secții de votare peste hotare), precum și recomandările Ministerului Afacerilor Externe și  Integrării Europene privind numărul și locațiile secțiilor de votare în străinătate nu au fost făcute publice.

Amintim că, Comisia Electorală Centrală a adoptat pe 5 iunie decizia privind numărul secțiilor de votare pentru diasporă. Astfel, în afara hotarelor R. Moldova, pentru alegerile anticipate din 11 iulie vor fi deschise doar 139 secții de votare, așa cum a fost la alegerile prezidențiale din 2020. Asupra numărului 139 a insistat secretarul general al CEC-ului, fostul socialist Maxim Lebedinschi, chiar dacă Ministerul Afacerilor Interne și Integrării Europene a cerut 190 de secții de votare.

Deși proiectul inițial presupunea deschiderea a 162 secții de votare, propunerea nu a fost agreată, Lebedinschi argumentând că trebuie păstrat numărul de 139 de secții de votare așa cum a fost la algerile prezidențiale. Lebedinschi a insistat pe această cifră chiar dacă colegii săi i-au reamintit că la alegerile prezidențiale mulți cetățeni din diasporă nu au reușit să-și exercite dreptul la vot din cauza numărului mare de alegători și din motiv că la multe secții au fost epuizate buletinele de vot.

În schimb, Comisia Electorală Centrală (CEC) a decis în cadrul aceleiași ședințe organizarea a 44 secții de votare pentru alegătorii din regiunea transnistreană, ceea ce reprezintă cu două unități mai mult decât la algerile prezidențiale din 2020.

! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.