Deputatul PAS, Radu Marian, a publicat un material în care prezintă dovezi despre schemele colosale care au loc în continuare la Calea Ferată. Acesta afirmă că a intrat în posesia mai multor documente care arată modul în care Calea Ferată a fost furată sistematic în ultimii ani, iar persoanele responsabile de oprirea acestora au muşamalizat furturile. Documentele se referă în special la furtul de motorină din locomotive şi vânzarea la negru a biletelor de pasageri.
Deputatul mai spune că în fiecare zi, erau extrase 200–300 de litri de motorină din fiecare locomotivă. Motorina ar fi fost vândută gospodăriilor private, iar încasările ar fi fost transferate către șefii depoului și serviciului locomotive.
Potrivit deputatului, pe parcursul anului 2019 ar fi fost detectate pierderi din activele feroviare de aproximativ 40 milioane de lei, legate de consumul nejustificat de motorină. Pe parursul anului 2020, datele preliminare arată că doar în primele nouă luni , s-a furat motorină în valoare de 30 milioane lei.
„Furtul din vânzarea biletelor”
Alesul poporului mai precizează că întreprinderea ar fi fost furată prin vânzarea biletelor de tren, fără eliberarea bonurilor. Mai exact, ar fi fost eliberat un singur bilet pentru mai multe persoane, sau ar fi fost achitat un preț mai mic decăt cel oficial.
„Din spusele fostului inspector de la CFM, pierderile se ridicau la un milion de lei anual doar pe segmentul Calea Ferată Nord, adică 2/3 din veniturile totale. Sunt cifre neverificate, dar plauzibile, dacă ne uităm la diferența colosală dintre încasările într-o zi cu control inopinat și altă zi fără control. Asta în condițiile în care serviciul transport pasageri generează cele mai mari pierderi la CFM, de 15–20 milioane lei anual. (…) Acestea sunt doar o parte din scheme”, mai afirmă parlamentarul.
Materialul integral publicat de deputatul Radu Marian îl puteți citi AICI.
Măsurile propuse de PAS:
- Separarea funcţiei de control de serviciile care consumă resursele, cum ar fi Gospodăria Locomotive şi a DEPO-urile de locomotive.
- Funcţionarea impecabilă a controlului, a monitorizării consumului de motorină, a vânzării biletelor de pasageri şi sistemelor de monitorizare electronică. Acest lucru trebuie făcut de un grup de investigatori externi, care să aibă independenţă totală faţă de conducerea CFM.
- Punerea în funcţiune a noilor locomotive pentru a reduce consumul de combustibil (aproape toate locomotivele noi sunt inactive, în timp ce sunt utilizate locomotivele vechi din seria TE 10 cu kilometraj şi consum de combustibil mare).
- Dotarea spaţiilor de stocare, depo-urilor de locomotive, altor active-cheie cu sisteme de alarmă şi supraveghere video.
- Lansarea unui server GPS pentru utilizarea optimă a transportului rutier. Au fost achiziţionate şi instalate 189 dispozitive, însă din informaţiile pe care le deţin, acestea pur şi simplu stau la balanţă şi nu sunt puse în funcţiune.
- Înăsprirea radicală a pedepselor pentru fraude. Concedierea, amenzile simbolice şi mustrările sunt pedepse mult prea blând, oamenii care fură CFM-ul trebuie să răspundă în faţa justiţiei.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.