Acasă Comunicate de presă Înainte de ședința CSS, „Avia Invest” îndeamnă autoritățile să examineze situația la...

Înainte de ședința CSS, „Avia Invest” îndeamnă autoritățile să examineze situația la rece: ”Compania este deschisă să furnizeze toată informația necesară”

0

„Avia Invest” invită autoritățile și persoanele cu funcții de răspundere să examineze situația la rece și să nu se conducă de emoții sau abordări populiste. Reacția instituției vine înaintea ședinței de astăzi a Consiliului Suprem de Securitate (CSS) unde va fi discutată situația Aeroportului Internațional Chișinău. Astfel, într-un comunicat remis presei, compania menționează că este deschisă să furnizeze toată informația necesară autorităților, inclusiv CSS, pentru a putea aborda subiectul în plenitudinea sa, luându-se în calcul și poziția agentului economic.

”În contextul informațiilor apărute public referitoare la organizarea urgentă a ședinței CSS unde va fi discutată situația Aeroportului Internațional Chișinău, compania vine cu îndemnul către autorități și persoane cu funcții de răspundere să examineze situația la rece și să nu se conducă de emoții sau abordări populiste.  Compania este deschisă să furnizeze toată informația necesară autorităților, inclusiv CSS, pentru a putea aborda subiectul în plenitudinea sa, luându-se în calcul și poziția agentului economic, se arată în comunicatul companiei Avia Invest.

 Potrivit instituției, ”anul 2020, dar și 2021, sunt o mare provocare pentru Aeroportul International Chișinău, activitatea căruia a fost și continuă să fie periclitată atât de situația pandemică, cât și de atitudinea inadecvată a autorităților față de concesionarul aeroportului”.  


Cu toate acestea, „Avia Invest” rămâne în continuare compania care a reușit, într-o perioadă scurtă, să transforme un aeroport ruinat în unul modern și competitiv cu cele din regiune.  Peste 650 de angajați ai „Avia Invest” au continuat să muncească în această perioadă de criză, administrația păstrând atât salariile lor, cât și activitatea operațională a aeroportului.  Lupta continuă a autorităților cu „Avia Invest”, tot mai dură chiar și în timpul pandemiei, a subliniat încă o dată scopurile meschine pe care le au guvernanții în raport cu administrația aeroportului.  În 2020, fiind loviți în plin de criza pandemică, iar activitatea – redusă la minimum, guvernarea a decis să preia ilegal o parte din veniturile companiei prin taxe artificiale aplicate abuziv și contrar prevederilor stabilite în contractul de concesiune. În prezent, această ilegalitate reprezintă un subiect important în cazul de arbitraj internațional de la Stockholm împotriva Republicii Moldova, înaintat de acționarul, mai spune instituția.

 Totodată, ”Avia Invest” declară că autoritățile de la Chișinău lovesc cu bâta în industria care aduce venituri de milioane în bugetul de stat.

În timp ce guvernele din țările din toate lume oferă suport companiilor din domeniul transportului aerian, indiferent că sunt private sau de stat, prin reduceri de taxe, compensații pentru salariați și ajutoare financiare necesare, autoritățile de la Chișinău lovesc cu bâta în industria care aduce venituri de milioane în bugetul de stat.  Doar în anul 2019, taxele plătite de către „Avia Invest” către Autoritatea Aeronautică Civilă au constituit peste 100 milioane de lei, iar în anul 2020 – mai mult de 67 milioane de lei. În timp ce valoarea totală a altor plăți și impozite virate în bugetul de stat în anul 2020 au depășit încă 53 milioane de lei. Faptul că anumite plăți sunt operate cu întârziere și cu nerespectarea termenelor stabilite este o consecință directă a pandemiei mondiale COVID-19 în complex cu acest comportament inadecvat al autorităților în raport cu administrația aeroportului. 
 Totodată, subliniem faptul că salariile celor peste 650 de angajați ai „Avia Invest” au fost achitate integral cu fondul salarial mai mult de 90 milioane de lei, fiind plătite și impozitele aferente la buget, se mai arată în comunicatul de presă.

Compania „Avia Invest” susține că continuă să activeze în regim normal și pe timp de pandemie, păstrând siguranța zborurilor,  întreținerea și mentenanța infrastructurii aeroportului și efectuarea tuturor măsurilor sanitare în timpul pandemiei.

  Comparativ cu alte aerogări din regiune, Aeroportul Internațional Chișinău efectuează doar zboruri internaționale, fiind afectat și mai mult de măsurile de restricție impuse de țările vecine în raport cu Republica Moldova. Doar în martie-decembrie 2020, pierderile suferite de companiile din domeniul transportului aerian din Republica Moldova au ajuns la aproape jumătate de miliard de lei, iar traficul de pasageri s-a micșorat mai mult de trei ori. Cu toate acestea, „Avia Invest” continuă să implementeze proiectele de dezvoltare și modernizare a aeroportului, să asigure efectuarea zborurilor în maximă siguranță, să presteze servicii de calitate pentru pasageri și să-și onoreze toate obligațiile față de stat.

SafeNews.md menționează că începând cu ora 11.00, va avea loc ședința Consiliului Suprem de Securitate, în cadrul căreia vor fi discutate mai multe subiecte, inclusiv privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.

Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.

Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.

La 10 iulie, Agenția pentru Proprietăți Publice (APP) anunța despre rezilierea, la 8 iulie, a contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, motivul fiind că SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale. Compania a dezmințit informațiile.

La 22 iulie, APP nota că adresarea SRL Avia Invest în Arbitrajul de la Stockholm cu solicitarea de încasare a 900 de milioane de euro în calitate de prejudiciu din contul statului Republica Moldova reprezintă o încercare a SRL Avia Invest de a influența autoritățile statului pentru a exploata în continuare Aeroportul Internațional Chișinău, chiar și neexecutând obligațiile esențiale ale contractului. Potrivit reprezentanților APP, suma de 900 de milioane de euro, solicitată de SRL Avia Invest, este nejustificată, atât timp cât investițiile totale, pe întreaga durată a contractului de concesiune care urmau a fi efectuate de către SRL Avia Invest potrivit contractului constituiau doar 244 de milioane de euro, iar această sumă este artificial invocată pentru a sustrage atenția de la neexecutarea obligațiilor contractuale de către SRL Avia Invest.

La 2 august, Avia Invest SRL informa că a fost anunțată decizia provizorie a Curții Internaționale de Arbitraj de la Stockholm la cererea împotriva Republicii Moldova privind încălcarea legislației naționale și internaționale în relațiile cu concesionarul Aeroportului Internațional Chișinău.

Conform comunicatului emis de companie, Curtea de Arbitraj a interzis Republicii Moldova să efectueze acțiuni de reziliere a contractului până la decizia finală și a interzis orice executare a notificării de reziliere a concesiei trimise companiei la data de 8 iulie 2020.

! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.