Autoritățile, în frunte cu fostul președinte Igor Dodon, au cunoscut despre schemele și persoanele implicate în delapidarea Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” încă din anul 2019, însă nu au intervenit. Informațiile despre schemele de milioane de la întreprindere au fost furnizate de către Serviciul de Informații și Securitate președintelui de atunci, Igor Dodon, premierului Chicu, dar și principalelor organe de anchetă: Centrul Național Anticorupție și Procuratura Anticorupție.
Documentul confidențial, care a ajuns ulterior și în Parlament, vizează principalele fenomene care au supus întreprinderea de stat unui proces continuu de subminare economică și, totodată, descrie schemele care au adus o întreprindere strategică de stat în prag de faliment.
Informațiile din documentul intrat recent în posesia ZdG se regăsesc aproape în totalitate în raportul comisiei parlamentare de anchetă cu privire la CFM, elaborat de Parlament în aprilie 2021, adică la un an și jumătate după ce aceste informații erau deja cunoscute de către autorități. Informațiile scot la lumină nume importante ale factorilor de decizie, ale angajaților CFM, dar și ale unor persoane din mediul politic care ar sta în spatele schemelor și ar fi asigurat funcționalitatea acestora.
Deputații au constatat, la sfârșit de aprilie că, în ultimul deceniu, la ÎS „Calea Ferată din Moldova” (CFM) a fost delapidat peste un miliard și jumătate de lei, iar în consecință aceasta riscă să falimenteze.
Deși de-a lungul timpului s-a tot vorbit despre schemele care funcționau la CFM, cu implicarea factorilor de decizie din cadrul întreprinderii, dar și a unor persoane din cercuri politice, abia la începutul acestui an, când întreprinderea de stat a ajuns în prag de faliment, iar angajații au ieșit la proteste, nemulțumiți că nu și-au primit salariile de luni bune, autoritățile au încercat să afle ce se întâmplă, de fapt, cu CFM.
Schema #1: Achiziții la prețuri majorate excesiv. Trei grupuri de interese
SIS a identificat trei grupuri de companii afiliate și favorizate de factorii decizionali ai CFM, care în perioada 2018-2019 au livrat la prețuri majorate excesiv bunuri și alte consumabile pentru întreprinderea de stat.
Persoane-cheie: Iurie Topală, Grigore Condurache, Dorel Bălan, Veaceslav Baida, Ion și Irina Guțu.
Schema #2: Monopolul serviciilor de expediție pe cale ferată
Din 2014, la CFM funcționează monopolul asupra serviciilor de expediție a mărfurilor pe cale ferată, care, potrivit SIS, este implementat prin corupție, cu aplicarea taxelor neoficiale de la 2 la 5 dolari/tonă de marfă transportată, de la firmele de expediție.
Persoane-cheie: Veaceslav Baida, Arcadie Vicol.
Materialul în întregie îl găsiți pe zdg.md
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.