Concursul pentru ocuparea funcției vacante de administrator al întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) a fost câștigat de Oleg Tofilat. La această funcție au fost șapte pretendenți, transmite SafeNews.md cu referire la Mold-street.com.
Noul manager are 44 de ani și ocupă, din februarie 2020 și până în prezent, funcția de consilier al prim-ministrului în domeniul transporturilor și infrastructurii.
Anterior, în perioada noiembrie 2017 – ianuarie 2020, el a activat în Maroc ca expert al Sofreco (Franța) pe transporturi și administrație publică.
Până atunci, în perioada aprilie 2015-octombrie 2017, a fost secretar de stat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, iar din martie 2010 și până în aprilie 2015 a ocupat fotoliul de șef al direcției audit intern al Ministerului Transporturilor.
În anii 1999-2005 a fost director pentru dezvoltare la compania Air Moldova, iar apoi (2005-2009) – director-adjunct la compania aerieană ucraineană Tavrey Airlines.
Amintim că fostul șef al CFM Adrian Onceanu, a fost demis după ce, pe 27 aprilie, membrii Consiliului Suprem de Securitate s-au convocat în ședință și au decis ca Guvernul să suspende contractele de muncă cu administrația CFM, în special cu directorul interimar.
Reprezentanții Comisiei parlamentare speciale privind analiza situației economico-financiare a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” susțin că întreprinderea a ajuns într-o stare deplorabilă, iar de vină este managementul defectuos care a fost aplicat în ultimii ani.
Comisia a precizat că în decurs de zece ani din cadrul CFM au fost delapidate cel puțin 1,5 miliarde de lei, dar suma reală care a fost furată ar fi de fapt mult mai mare decât ceea ce au reușit să afle reprezentanții comisiei de anchetă.
Menționăm că situația financiară a CFM este una dezastruoasă și s-a agravat în 2020 și ca urmare a reducerii semnificative a activitățiii de transport, datorită restricțiilor de transport aplicate în perioada de pandemie de Covid-19.
Astfel, lipsa transporturilor internaționale a dus la o scădere de 6,5 ori a veniturilor CFM din traficul de călători: de la 157,1 milioane lei în 2019, la doar 23,9 milioane lei în 2020. În consecință, din activitatea de transportul de călători în anul 2020 CFM a suportat pierderi de 114,5 milioane lei.
Volumul transporturilor de mărfuri realizat în anul 2020 a scăzut cu circa o treime comparativ cu 2019 şi a constituit 601,9 milioane de tone-kilometri, față de 920,2 milioane de tone-kilometri în 2019. Diminuarea a fost de 34,6%, inclusiv la export – 40,9% și în tranzit – 71,8%.
În consecință, noul administrator al CFM va avea o sarcină deloc ușoară de a scoate din criză Calea Ferată din Moldova.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.