Consiliul Audiovizualului a aplicat mai multe sancțiuni posturilor de televiziune pentru abateri constatate în prima săptămână a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie. În urma monitorizării desfășurate între 29 august și 4 septembrie, autoritatea a emis 15 avertizări publice și a aplicat două amenzi, vizând atât încălcări ale legislației electorale, cât și cazuri de discriminare.
Postul public regional Găgăuziya Radio Televizionu (GRT) a fost amendat cu 7000 de lei, iar PRO TV Chișinău, televiziune privată, a primit o sancțiune de 5000 de lei. Potrivit reprezentanților CA, ambele posturi au difuzat conținut cu elemente discriminatorii, contrar normelor legale.
Monitorizarea a vizat 22 de posturi care s-au angajat oficial să reflecte campania electorală. În total, au fost difuzate peste 500 de știri cu tematică electorală, însumând circa o treime din durata totală a buletinelor informative.
Concurenții electorali au dominat spațiul mediatic, cu aproape 740 de apariții în știri, în timp ce autoritățile electorale au fost menționate de aproximativ zece ori mai puțin. Postul TV-Găgăuzia (GRT) s-a remarcat negativ, neincluzând deloc informații despre candidați în această perioadă.
Blocul Electoral al Poporului, Alternativa și PAS au fost formațiunile cel mai frecvent reflectate, cumulând peste jumătate din timpul total alocat concurenților politici în media audiovizuală.
Consiliul a identificat și deficiențe în modul de prezentare a conflictelor politice, semnalând 20 de materiale difuzate într-o manieră părtinitoare. De asemenea, a fost observat un dezechilibru de gen între sursele citate, majoritatea fiind bărbați.
Vicepreședinta CA, Aneta Gonța, a criticat ferm activitatea GRT, acuzând lipsa de obiectivitate și perpetuarea unor practici de dezinformare, inclusiv prin promovarea repetată a acelorași mesaje în limba rusă. În schimb, televiziunea publică națională Moldova 1 a fost apreciată pentru o îmbunătățire clară față de campaniile anterioare.
În ceea ce privește dezbaterile electorale, doar două posturi le-au organizat în prima săptămână: Vocea Basarabiei TV și Media TV. Pe segmentul de publicitate electorală, doar 9 din cele 22 de posturi monitorizate au difuzat spoturi, patru dintre ele fiind identificate cu abateri.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.