Platforma Flightradar24, care permite urmărirea zborurilor în timp real și folosește date oficiale transmise de avioane prin ADS-B, radare și sateliți, neagă că avionul Ursulei von der Leyen, șefa Comisiei Europene, ar fi fost vizat de un bruiaj duminică, înainte de aterizarea în Plovdiv, Bulgaria. Potrivit serviciului utilizat pe scară largă de presă, pasionați de aviație și chiar de unele autorități, transponderul GPS al aeronavei oficiale a raportat o calitate bună a semnalului GPS. Comisarul european pentru apărare a anunţat luni că UE îşi va întări apărarea prin satelit împotriva bruiajelor GPS.
Financial Times (FT) a relatat luni, citând trei oficiali nenumiţi, că un atac atribuit Rusiei a dezactivat serviciile de navigație GPS de pe un aeroport bulgar și a forțat avionul care o transporta pe președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să aterizeze duminică la Plovdiv folosind hărți fizice.
Informația a fost confirmată şi de Comisia Europeană.
„Întregul sistem GPS al aeroportului a fost blocat”, a declarat un oficial pentru FT. Înainte de aterizare, avionul a survolat orașul Plovdiv timp de o oră, potrivit sursei citate. „A fost o interferență incontestabilă”, a completat oficialul delegației.
Platforma Flightradar24 susține însă, într-o serie de mesaje publicate pe rețelele de socializare, că transponderul GPS al avionului Ursulei von der Leyen „a raportat o calitate bună a semnalului GPS”.
„Vedem informații în mass-media despre interferențe GPS care afectează avionul care o transporta pe Ursula von der Leyen către Plovdiv, Bulgaria. Unele informații susțin că aeronava a fost în așteptare timp de 1 oră. Iată ce putem deduce din datele noastre: Zborul era programat să dureze 1 oră și 48 de minute. A durat 1 oră și 57 de minute. Transponderul aeronavei a raportat o calitate bună a semnalului GPS de la decolare până la aterizare”, se arată într-un mesaj publicat luni seara.
Un alt mesaj publicat ulterior explică următoarele:
„Valoarea NIC (n.r. Navigation Integrity Category) arată calitatea și consistența datelor de navigație recepționate de aeronavă. Flightradar24 folosește aceste valori NIC pentru a crea harta bruiajului GPS. Avionul la bordul căruia s-a aflat Ursula von der Leyen a transmis o valoare NIC bună de la decolare până la aterizare”.
„Problema cu GPS-ul poate fi orice problemă tehnică fără legătură cu bruiajul GPS. Aeronava raporta un semnal perfect. Cu siguranță nu au stat în așteptare timp de o oră, deci întreaga poveste pur și simplu nu are sens”, a mai transmis platforma.
Guvernul rus nu a comentat informaţiile şi nici UE nu a oferit mai multe detalii. Însă purtătorul de cuvânt al UE a declarat că incidentul va consolida „angajamentul de neclintit al blocului comunitar de a spori capacităţile de apărare şi sprijinul pentru Ucraina”.
Flightradar24 este un serviciu popular, gratuit, online și mobil de urmărire a zborurilor, care afișează traficul aerian în timp real din întreaga lume pe o hartă detaliată, împreună cu date istorice despre zboruri, informații despre aeroporturi și condiții meteorologice.
Acesta funcționează prin agregarea datelor în timp real din diverse surse, în principal din cea mai mare rețea ADS-B de receptoare conectate din lume, dar și din satelit și alte date radar, pentru a oferi utilizatorilor o imagine în timp real a zborurilor și a stării acestora. A fost fondată în 2006, în Suedia, de către compania Svenska Resenätverket AB și are sediul central la Stockholm. Platforma este folosită ca sursă de date de mass-media internațională, analiști în aviație și chiar de unele agenții guvernamentale.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.