Acasă Extern Lovitură pentru sectorul de lux: Brexitul trimite britanicii în Europa după bunurile...

Lovitură pentru sectorul de lux: Brexitul trimite britanicii în Europa după bunurile scumpe

0

Lobby-ul britanic din sectorul luxului este nemulțumit de modificările fiscale.

Lovitură pentru sectorul de lux: Brexitul trimite britanicii în Europa după bunurile scumpe.

Britanicii înlocuiesc vitrinele strălucitoare ale magazinelor londoneze cu buticuri din Paris și Milano, iar cifrele care reflectă această migrație a clienților din piața de lux sunt impresionante, relatează euronews.com.

De când, în ianuarie 2021, după Brexit, oaspeții britanici ai UE au primit posibilitatea de a face cumpărături fără plata taxelor, consumatorii britanici își îndreaptă tot mai des cheltuielile costisitoare către branduri și magazine de pe continentul european.

Potrivit unui raport recent publicat de Asociația Internațională a Comerțului cu Amănuntul (AIR), britanicii vor cheltui în 2024 aproximativ 854 de milioane de euro (730 de milioane de lire sterline) pentru cumpărături în UE fără TVA, de cinci ori mai mult decât cele 169 de milioane de euro din 2021.

„Nu este vorba despre aceiași oameni care cheltuiau puțin mai mult, este o piață turistică complet nouă, axată pe shopping, care cheltuiește suplimentar pentru hoteluri, călătorii, restaurante etc.”, se menționează în raportul AIR.

După ce Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană, cumpărătorii săi au devenit oaspeți din afara UE, adică călători din țări terțe, și au primit imediat dreptul de a face cumpărături fără TVA.

Conform directivei UE privind TVA, rețelele comerciale din țările blocului trebuie să ofere cumpărătorilor posibilitatea de a recupera cel puțin 15% (în majoritatea țărilor se aplică o rată medie de 20%) din valoarea produsului. Acest lucru este deosebit de atractiv pentru bunurile scumpe sau de lux.

De exemplu, în timpul unei călătorii la Paris sau în Spania, dacă alegeți să cumpărați o geantă Loewe, foarte populară pe TikTok, prețul pentru o geantă mică este de circa 3.600 de euro, iar pentru una mare, aproximativ 4.200 de euro, conform site-ului oficial Loewe.

Cu rambursarea TVA, primești înapoi 700 de euro pentru geanta mică și 840 de euro pentru cea mare. Astfel, o escapadă de weekend pe continent poate părea mult mai atractivă.

„Astfel, aceștia cheltuiesc sute de milioane de euro suplimentar pe hoteluri, restaurante, transport, divertisment (…) pe seama Marii Britanii”, subliniază raportul AIR, evidențiind impactul asupra turismului britanic.

Conform Oficiului de Turism din Paris, în 2023 numărul turiștilor britanici care au vizitat capitala Franței a crescut cu 44%, fiind cel mai mare procentaj printre turiștii europeni.

Lipsa facilităților privind TVA în Marea Britanie

La părăsirea UE în ianuarie 2021, Marea Britanie a anulat vechea schemă de TVA, invocând costurile ridicate și complexitatea.

Astfel, Marea Britanie a devenit singura destinație majoră de cumpărături din lume care nu oferă turiștilor străini cumpărături fără TVA. În prezent, cumpărăturile fără TVA în Regatul Unit sunt posibile doar dacă sunt făcute online și expediate direct în afara țării.

Irlanda de Nord a păstrat schema de scutire de TVA, ceea ce înseamnă că cetățenii UE care cumpără acolo și pleacă în trei luni pot primi rambursarea TVA la ieșire.

Chiar și produsele mari cumpărate în aeroporturi – de exemplu, în magazinele duty-free – au fost private de statutul de scutire de TVA. Prin urmare, pentru călătorii britanici care cumpără în aeroporturi laptopuri, smartphone-uri sau cosmetice de marcă, prețurile sunt aproape aceleași ca în magazinele din țară, cu excepția alcoolului și tutunului, care pot fi cumpărate fără taxe.

Retailerii de produse de lux sunt revoltați

Lobby-ul britanic al sectorului luxului este nemulțumit de modificările fiscale.

Walpole – organizația oficială care reprezintă sectorul britanic de lux, incluzând Rolls-Royce, Burberry și Harrods – a publicat în mai un studiu care arată că exporturile de produse de lux către UE sunt „cu 43% mai mici decât ar fi fost fără Brexit”.

Doar în sectorul modei și accesoriilor pierderile din cauza Brexit-ului au fost de 64%.

„Acest lucru indică un efect semnificativ al Brexit-ului asupra acestei industrii, care oferă peste 450.000 de locuri de muncă și aduce în vistieria publică 14,6 miliarde de lire sterline (16,8 miliarde de euro)”, se arată în raport.

Este important de remarcat că brandurile britanice de lux nu doar că pierd teren în fața concurenților europeni, dar înregistrează și o scădere a cererii pentru produsele fabricate în Marea Britanie atât pe piața UE, cât și pe piețele globale.

Industria luxului are un loc unic în istoria Europei, bazându-se pe meșteșugul și tradiția de secole, combinate cu cele mai noi realizări în artă și design.

„Luxul este un fenomen global, dar Marea Britanie și Europa sunt casa sa”, a declarat directorul general Walpole, Helen Brocklebank.

În prezent, UE produce 74% din bunurile de lux la nivel mondial, iar 62% dintre acestea sunt exportate în afara UE, conform Comisiei Europene, ceea ce reprezintă o oportunitate de profit pe care industria britanică o pierde.

„Sectorul britanic de lux are un potențial incredibil de creștere: se estimează că până în 2028 volumul său va atinge 125 de miliarde de lire sterline (144 de miliarde de euro)”, a adăugat Brocklebank.

„Cu toate acestea, pentru a atinge aceste obiective, nu ne putem permite să avem o mână legată la spate. Relațiile solide și comerțul favorabil cu Europa rămân esențiale pentru a realiza această prognoză, alături de succesul nostru pe alte piețe globale și sunt cheia pentru susținerea producției artizanale și a producției cu valoare adăugată ridicată în Marea Britanie”.

Brandurile anunță că întârzierile, taxele neașteptate de curierat și controalele vamale inconsistente îi determină pe cumpărătorii din UE să se îndrepte către mărcile europene concurente și lasă recenzii negative pentru brandurile britanice, ceea ce duce la scăderea încrederii pe continent, pe care brandurile nu o pot contracara singure fără schimbări politice.

Ei susțin că piața UE este de neînlocuit și că nu pot pur și simplu să se orienteze către o altă piață care să satisfacă cererea.

Europa continentală este atât cea mai mare bază de clienți, cât și pilonul lanțului de aprovizionare: multe branduri obțin piele de la tăbăcăriile din Toscana, iar brandurile continentale cumpără cașmir de la fabricile scoțiene pentru produsele lor.

„Într-o perioadă de incertitudine globală și probleme comerciale, Guvernul trebuie să profite de oportunitatea de a atenua barierele comerciale cu cel mai apropiat și mai mare partener comercial”, a continuat Brocklebank.

Pe lângă relațiile dintre Marea Britanie și UE, vânzările de produse de lux se confruntă și cu alte provocări legate de creșterea tarifelor în SUA și scăderea cererii consumatorilor în China.

Britanicii iubesc luxul

Un sondaj YouGov arată că britanicii doresc să cheltuiască mai mult pe produse de lux. Conform unui studiu din 2024, un sfert dintre britanici au cumpărat produse de lux în anul precedent, iar 45% dintre ei spun că sunt dispuși să plătească mai mult pentru brandurile premium. Peste jumătate dintre aceștia au cheltuit până la 500 de lire sterline, iar 9% – până la 5.000 de lire sterline.

Peste o treime, adică 34% dintre cumpărătorii de produse de lux, spun că în acest an este probabil să cheltuiască aceeași sumă ca și anul trecut.

Prin urmare, până când Westminster nu va examina posibilitatea reintroducerii unor facilități echivalente privind TVA-ul, fiecare tranzacție cu cardul britanic în UE poate însemna o vânzare pierdută în propria țară.

! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.