Un raport preliminar arată că în cabina de pilotaj a aeronavei Air India s-a instalat haosul cu doar câteva clipe înainte de catastrofa aviatică în care și-au pierdut viața 260 de oameni luna trecută, transmite reuters.
Aeronava, un Boeing 787 Dreamliner cu destinația Londra, decolase din orașul indian Ahmedabad, însă imediat după decolare, ambele comutatoare de alimentare cu combustibil ale motoarelor au fost oprite aproape simultan, tăind astfel alimentarea și lăsând aeronava fără tracțiune.
Aparatul a început să piardă altitudine rapid, potrivit raportului publicat sâmbătă de Biroul Indian de Investigații pentru Accidente Aeriene (AAIB). Este cel mai grav dezastru aviatic la nivel mondial din ultimul deceniu.
Raportul ridică semne de întrebare în legătură cu poziționarea acestor comutatoare critice și sugerează că nici Boeing, nici producătorul motoarelor GE nu poartă o responsabilitate directă pentru accident.
Un eșec pentru campania de relansare Air India
Tragedia lovește în plin planurile grupului Tata de a reabilita imaginea companiei aeriene Air India, preluată de la stat în 2022. La doar câteva secunde după decolare, camerele de supraveghere au surprins desfășurarea unei turbine auxiliare de urgență – un semnal clar al pierderii totale a puterii motoarelor.
Ultimele momente ale zborului sunt marcate de o conversație tensionată înregistrată pe cutia neagră: un pilot îl întreabă pe celălalt de ce a tăiat alimentarea cu combustibil, iar acesta răspunde că nu a făcut-o. Raportul nu specifică însă care dintre cei doi, comandantul de zbor sau copilotul, a rostit replicile și nici care dintre ei a transmis apelul de urgență.
La manșa avionului se afla căpitanul Sumeet Sabharwal, în vârstă de 56 de ani, cu peste 15.600 de ore de zbor, instructor Air India. Copilotul era Clive Kunder, 32 de ani, cu un total de 3.403 ore de experiență.
Misterul comutatoarelor: erori umane sau defecțiune inexplicabilă?
Comutatoarele de combustibil au trecut aproape simultan de la poziția de funcționare la poziția de întrerupere imediat după decolare. Raportul nu explică de ce sau cum s-a produs această acțiune – în condițiile în care, potrivit experților, este practic imposibil ca un pilot să le acționeze accidental.
„Dacă un pilot le-a mișcat, atunci de ce a făcut-o?”, întreabă Anthony Brickhouse, expert american în siguranță aviatică.
Diferența dintre cele două acționări a fost de o secundă – un interval care corespunde unei acțiuni deliberate, spune și John Nance, un alt specialist american.
El adaugă că într-o procedură normală, aceste comutatoare nu sunt niciodată oprite în timpul zborului, mai ales în faza de urcare.
Oprirea comutatoarelor oprește instant motoarel, o măsură rezervată în general pentru cazuri de urgență, precum incendiu la motor sau oprirea motoarelor la poarta de îmbarcare. Însă raportul nu a identificat nicio urgență care să justifice o astfel de acțiune.
Pe locul prăbușirii, comutatoarele au fost găsite în poziția de funcționare și existau indicii că ambele motoare s-au reaprins înainte de accidentul de la joasă altitudine, iar raportul sugerează că ar fi existat tentative de repornire a motoarelor înainte de impactul fatal la joasă altitudine.
Reacții
Air India a transmis că ia act de raport și colaborează cu autoritățile indiene, dar a refuzat alte comentarii. Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB) a mulțumit oficialilor indieni pentru cooperare, menționând că raportul nu include recomandări directe pentru operatorii de Boeing 787 sau pentru motoarele General Electric.
Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a declarat că va urmări cu atenție toate descoperirile investigației și este pregătită să ia măsuri rapide, dacă va fi cazul.
Boeing a afirmat că sprijină investigația și clientul său, Air India. GE Aerospace nu a oferit momentan un punct de vedere.
Air India, sub presiune
Accidentul, în care au murit 241 din cei 242 de pasageri și 19 persoane aflate la sol, adâncește criza de imagine a companiei Air India. Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației analizează acum și Air India Express, subsidiara low-cost a companiei, după ce un articol Reuters a arătat că firma a întârziat înlocuirea unor componente critice la Airbusuri A320 și a falsificat documente de conformitate.
Autoritatea de Aviație Civilă din India a atras de asemenea atenția asupra neregulilor grave, precum depășirea orelor legale de zbor pentru piloți sau lipsa controalelor periodice la sistemele de evacuare ale avioanelor.
În ciuda scandalurilor, India își menține ambiția de a deveni un hub global în aviație, după modelul Dubaiului. New Delhi pariază pe un sector aerian în expansiune pentru a stimula dezvoltarea economică și a crea locuri de muncă.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.