Republica Moldova va avea, în premieră, o porțiune de cale ferată complet electrificată, pe segmentul Ungheni–Iași, inclusiv modernizarea podului feroviar peste Prut. Proiectul este realizat în parteneriat cu România și beneficiază de sprijin financiar din partea Comisiei Europene, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).
Inițiativa a fost depusă în luna ianuarie de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și a fost selectată pentru finanțare dintr-un total de 258 de proiecte, fiind inclusă printre cele 94 care vor primi granturi europene în valoare totală de peste 2,8 miliarde de euro.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 33,8 milioane de euro. Din această sumă, circa 7,2 milioane de euro vor fi investiți pe partea moldovenească, în lucrări precum modernizarea podului Eiffel, instalarea sistemului de electrificare și reabilitarea infrastructurii existente. Finanțarea va fi acoperită în proporții egale din bugetul de stat și din fonduri europene nerambursabile.
Potrivit autorităților, modernizarea va duce la: creșterea vitezei trenurilor până la 140 km/h pentru pasageri și 80 km/h pentru marfă; reducerea timpului de călătorie și a costurilor; sporirea fiabilității transportului transfrontalier și reducerea emisiilor de carbon, printr-o alternativă ecologică la transportul rutier.
Segmentul Iași–Ungheni face parte din rețeaua europeană TEN-T Core și este integrat în coridorul Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee. Proiectul contribuie astfel la obiectivele Pactului verde european și la extinderea Culoarelor de solidaritate UE–Ucraina.
Totodată, Ministerul Infrastructurii lucrează, cu sprijinul JASPERS, la un studiu preliminar privind extinderea unei linii de cale ferată cu ecartament european între Ungheni și Chișinău, care să conecteze capitala Republicii Moldova la viitorul coridor feroviar Iași–Chișinău–Odesa.
Acordurile de finanțare urmează a fi semnate în luna octombrie, iar lucrările sunt programate să înceapă în iunie 2026, cu termen de finalizare în iunie 2028.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.