La 27 mai și 11 zile după stabilirea datei alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional, printr-o decizie a prim-ministrului Dorin Recean, a fost instituit Comitetul de organizare a campaniei de informare „Europa pentru tine”. O lună mai târziu, Cancelaria de Stat a semnat un contract pentru organizarea acestui program în valoare de aproape 9,9 milioane de lei.
SRL ”Academia de comunicare” a preluat implementarea proiectului, fără licitație, iar din documentele disponibile publicului nu este clar de ce Guvernul a ales anume această companie. Pe 8 iulie, Executivul anunța despre startul campaniei și lansarea paginii web dedicate – moldovaeuropeana.md, scrie Omniapres.md.
„Campania se va desfășura în toată țara, până la data de 18 august, și va include acțiuni de informare și comunicare prin care cetățenii vor cunoaște mai multe detalii despre proiectele și fondurile UE, dar și despre avantajele aderării la Uniunea Europeană”, preciza atunci Guvernul.
Purtătorul de cuvânt al Executivului, Daniel Vodă, a fost solicitat să comenteze, pe 24 iulie, desfășurarea campaniei din bani publici și să anunțe costurile. Vodă a spus că va oferi detalii despre cheltuieli „în viitorul apropiat”, dar a precizat că toate sunt din fondurile Cancelariei de Stat.
Întrebat de ce din banii contribuabililor, care poate nu susțin parcursul european, trebuie să se facă publicitate, Vodă a spus că acțiunea vine să „ajute cetățenii la falsurile asociate cu procesul de integrare europeană”, ca oamenii să poată face alegerile ulterioare de sine stătător.
Ce ține de inscripția „Moldova Europeană” adăugată la semnătura electronică, potrivit lui Vodă, aceasta este una din activitățile campaniei „Europa pentru tine”.
O altă activitate, pentru care au fost anunțate costurile, ține de organizarea „excursiilor europene”, când copii din toată țara au fost aduși la Chișinău și au mers pe la diverse instituții publice, inclusiv Președinție, Guvern și Parlament, iar cheltuielile pentru aceasta s-au cifrat la suma de 2,5 milioane de lei.
„Vom fi foarte bucuroși să împărtășim în viitorul apropiat toate detaliile legate de cheltuieli, inclusiv și cifre. Vom centraliza toate costurile pe parcursul implementării acestei campanii, care durează până pe data de 18 august, și le vom comunica în spațiul public, în mod transparent”, a spus Vodă atunci.
Nereguli constatate de Promo-LEX
Utilizarea resurselor administrative și a banilor publici pentru atragerea capitalului politic în susținerea referendumului. Astfel de apreciere pentru campania „Europa pentru tine” se conține în primul raport de monitorizare a alegerilor prezidențiale și referendumului constituțional, realizat de Promo-LEX.
„Deși parțial sloganul campaniei pare să fie adresat tuturor cetățenilor, chemându-i la vot în cadrul referendumului, prima parte a acestuia sugerează totuși o poziție părtinitoare. De asemenea, faptul că această campanie de informare a fost planificată și promovată din bani publici după anunțarea datei alegerilor și implementată, inclusiv în perioada electorală, poate fi interpretat ca având scopul de a atrage capital politic în susținereareferendumului.
În cadrul campaniei au fost observate billboard-uri, bannere, afișe, flyere, publicitate pe internet, în mijloacele de transport a cetățenilor (private) etc. Mesajul central furnizat cetățenilor a fost ”Tu pentru Europa, mergi la referendum pe 20 octombrie 2024”. În cazul unor materiale informative imprimate, acestea au fost tipărite fără a fi respectate regulile stabilite de cadrul legal cu privire la publicitate (nu conțineau date privind plătitorul, data achitării, tirajul materialului publicitar)”, notează Promo-LEX.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.