De mai bine de un an, ambuteiajele de pe strada Mihai Viteazul au devenit o normă. Se întâmplă după ce autoritățile au demarat lucrările de reparație capitală a podului care asigură trecerea peste râul Bâc și Calea Ferată.
Sectorul aflat în reparație este unul din cele mai importante din Capitală pe măsură ce leagă sectoarele Râșcani și Buiucani.
Jurnaliștii „Life Moldova” au discutat cu mai multe persoane implicate în construcția podului, pentru a afla într-un final la ce etapă sunt lucrările și când va fi reluată circulația în mod normal.
O parte dintre șoferi aleg să evite circulația în această arie a drumului, alții însă nu au încotro și sunt nevoiți să piardă minute bune în trafic pentru a ajunge la destinație.
Locuitorii spun că sectorul de drum era și până acum problematic, însă a devenit și mai complicat. Deja ajungi să renunți la transport și să te deplasezi pe jos, așa cum o face în fiecare zi Vitalie Macovei.
„De multe ori dimineața vin pe jos. De la Ștefan cel Mare până la strada Petricani”, spune Vitalie.
Bărbatul parcurge în fiecare dimineață și seară câțiva kilometri pe jos pentru a ajunge la timp.
În timpul reparației capitale a podului, din toate cele șase benzi practicabile au rămas doar două. Tocmai din acest motiv, în orele de vârf, șoferii înconjoară podul pentru a nu rămâne blocați. De obicei, fluxul de mașini este unul mare, iar conducătorii se străduiesc să treacă cât mai repede, însă uneori mai uită de respect și de Regulamentul circulației rutiere.
Unii locuitori sunt nemulțumiți de modul în care se desfășoară reparația podului, aceasta după ce au surprins pe șantier doar câțiva lucrători.
Ce se întâmplă de fapt pe pod a explicat Victor Chironda, consilier municipal: „Nu sunt suficienți lucrători pe șantier, lucrările se fac într-un regim foarte lent, nimeni nu știe clar care este calendarul de executare a lucrărilor”.
În răspuns, autoritățile locale fac apel la calitatea lucrărilor și nu la numărul angajaților.
Vitalie Mihalachi, șef al Direcției Mobilitate Urbană, Primăria Chișinău: „Este doar o prezentare pentru formarea opiniei negative cu privire la lucrările care se fac pe pod. Considerăm un caracter tendențios politic și nicidecum obiectiv”.
Podul din strada Mihai Viteazul a început să funcționeze încă în perioada URSS, în anul 1967, iar construcția lui a durat patru ani.
Iată mai bine de jumătate de secol podul este dat în exploatare. Ani în care numărul autoturismelor s-a mărit semnificativ și traversarea acestuia a devenit tot mai frecventă, ceea ce a servit motiv ca în anul 2020 circulația pe pod să prezinte un risc sporit. Astfel, reconstrucția traseului a devenit urgentă.
De acest obiectiv a devenit responsabilă Primăria Chișinău și anume Direcția Generală de Mobilitate Urbană, șeful căreia este Vitalie Mihalache.
„În urma unei expertize care a concluzionat un grad de uzură mult mai înalt decât altele, intervenția a fost necesară imediat. Era necesar schimbul sau demolarea unor elemente strict necesare, starea cărora era dezastruoasă”, explică șeful Direcției.
Victor Chironda, consilier municipal, consideră că Primăria este responsabilă de tempourile și termenii de reconstrucție a podului de pe strada Mihai Viteazul, atât timp cât oamenii pierd sute de minute, nervi și litri de combustibil, lucru care influențează negativ inclusiv din punct de vedere economic orașul Chișinău.
Se cunoaște că Primăria a organizat mai multe licitații pentru contractarea companiei care se va ocupa de reparația capitală a podului. La patru dintre licitații nu a participat niciun agent economic și abia la a cincea au fost desemnate echipele care vor lucra la reparația podului.
Este vorba despre un consorțiu format din compania „GrandButService” SRL din Ucraina, sucursala Vulcănești, SRL Compania Electrică și compania „Genesis International”.
Inițial, bugetul reparației capitale constituia 108 milioane de lei. Acum, după inflație și revizuirea lucrărilor, suma s-a ridicat la 120 de milioane de lei, buget alocat pentru reconstrucția totală a lungimii podului, care este de 300 de metri cu lățimea de 26 de metri.
Alexandr Râbalca, inginerul principal al proiectului din cadrul companiei ucrainene, spune că firma și-a început activitatea în Moldova în anul 2019, participând la reconstruirea drumului M3 Giurgiulești-Chișinău, iar pe acest tronson de drum au fost reparate 11 poduri. Ulterior, aceștia au preluat proiectul și la podul de pe strada Mihai Viteazul.
Totodată, inginerul principal Alexandr Râbalca explică de ce reconstrucția necesită un timp mai îndelungat: „Aici sunt folosite unele dintre cele mai lungi grinzi care se produc, respectiv ele nu se demontează, nu se înlocuiesc, este prevăzut ca ele să se ridice. Este un proces complex. În Moldova există două sau trei companii care se ocupă de reparația podurilor, însă sunt destul de puține pentru a face față cererilor. Astfel, companiile nu pot să acopere toate lucrările”.
Denis Chiriliuc, locuitor al Capitalei, în fiecare zi traversează podul și spune că de obicei verifică traseul pe GPS, optând pentru un traseu mai scurt.
„Avem două variante: prima e să mergem pe calea Basarabiei și a doua pe strada Albișoara pe pod, dar acum nu ne folosim. De obicei, dacă ne pornim la 07:30, la 08:00 suntem la școală, dacă la 07:40, atunci la 08:30, diferența este de 20 de minute”, explică bărbatul.
Valeriu Macovei, un alt locuitor al orașului, spune că trebuie să se trezească la ora 06:00 pentru a nu nimeri în ambuteiaj. Seara, după muncă, situația e aceeași.
Bărbatul povestește că în fiecare zi parcurge câte 10 km pentru a se deplasa la serviciu și înapoi, iar în timp ce merge observă care sunt problemele provocate de reparația îndelungată a podului.
O altă situație neplăcută cu care se confruntă conducătorii auto sunt unii șoferii tupeiști care provoacă situații de accident. Astfel, circulația devine și mai complicată.
A doua remarcă a trecătorilor este lipsa de muncitori pe șantier: „Mai mult de 10 oameni nu am văzut să lucreze”, spune Valeriu Macovei.
Potrivit consilierului Victor Chironda, la lucrări ar fi trebuit să se implice cel puțin 100 de muncitori pentru a se încadra într-un termen cât mai scurt.
Mihai Condrea, șef al Departamentului tehnic al proiectului de reconstrucție, susține că la sfârșit podul va arăta ca unul european: cu trotuare și cu trei benzi de circulație pe fiecare sens.
În același timp, Condrea răspunde la întrebarea de ce podul nu este finalizat, dar se află încă la primele etape.
Responsabilii întâlniți în timpul lucrărilor de renovare spun că reparația durează din cauza uzurii avansate a podului, provocată de lipsa de mentenanță pe parcursul exploatării. Pe parcurs au fost depistate unele probleme care nu au fost menționate anterior.
Totodată, o problemă majoră reprezintă protejarea de umiditate: „În perioada URSS nu erau tehnologiile de acum, de aceea s-a neglijat acest element. Acum noi am observat că ele întotdeauna sunt umede. Dacă nu este protejat de apă și temperatura scade la 0°C și invers, atunci betonul se deformează”, menționează inginerul principal al proiectului de reconstrucție a podului, Alexandr Râbalca.
Până în prezent, muncitorii s-au axat pe partea de sub pod. Aceasta reprezintă prima și cea mai principală etapă.
„Această etapă include cămășuirea pilelor, s-a demolat rostul longitudinal ce desparte partea stângă de partea dreaptă a podului, ce permite ridicarea grinzilor, s-au demolat aripile de sprijin, acum armăm cuzineții de sprijin. Următoarea etapă este betonarea lor, apoi montăm pierii de pantă și coborâm benzile”, explică șeful Departamentului de reconstrucție a podului, Mihai Condrea.
Inginerul principal Alexandr Râbalca accentuează că procesele tehnologice se fac pe etape, iar lucrările nu pot avea loc fără a le îndeplini pe altele.
„La moment ne aflăm la etapa finală a lucrărilor de sub pod”, precizează Alexandr Râbalca.
Totodată, muncitorii răspund la întrebarea locuitorilor de ce nu se văd la fața locului: „Lucrătorii se află la lucrările de sub pod. Acolo lucrează patru echipe a câte 6-8 muncitori”, explică șeful Departamentul tehnic, Mihai Condrea.
Consilierul municipal Victor Chironda amintește că termenii stabiliți expiră în toamnă, iar reparația deja trebuia să se încheie, însă muncitorii nici pe jumătate nu au terminat-o.
În septembrie 2022, Ion Ceban a anunțat inițierea lucrărilor la podul de pe strada Mihai Viteazul. Timpul preconizat era de 22 de luni. Dacă e să calculăm, în noiembrie 2024 ar fi trebuit să se finalizeze prima parte a proiectului.
În acest sens, șeful Direcției Mobilitate Urbană din cadrul Primăriei Chișinău, Vitalie Mihalachi, a răspuns: „În cazul în care perioada procesului de construcție se va extinde, firma responsabilă urmează a fi penalizată”.
Tot el susține că firmele implicate în reparație nu sunt cointeresate pentru a prelungi termenul de executare.
Inginerul-șef Alexandr Râbalca a explicat de ce lucrările pot fi considerate a fi finalizate la timp.
Așadar, perioada de calcul pentru inițierea lucrărilor nu este atunci când se anunță tehnic, dar atunci când banda este închisă și totul este pregătit pentru a trece la lucrările propriu-zise. Astfel, podul va fi finalizat până în anul 2025.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.