Lansarea pe piaţă a jocului „Şase zile în Fallujah” provoacă nemulţumiri şi controverse în SUA, după ce a fost criticat că nu este decât un simplu „simulator de ucis arabi”. Dezvoltatorii jocului susţin că acesta poate fi privit însă ca o simplă „lecţie de istorie”, în vreme ce rezidenţii şi refugiaţii irakieni care au ajuns în SUA pentru a scăpa de războiul din ţara lor consideră că jocul nu face decât să batjocorească memoria celor care chiar au suferit în realitate în acest conflict. Jocul urmează a fi lansat pe piaţă la sfârşitul anului, informează CNN.
„Şase zile în Fallujah” este un joc de acţiune la persoana întâi (sau FPS – „First Person Shooter”, în engleză) al cărui scenariu principal se bazează pe cea de-a doua bătălie de la Fallujah, purtată în anul 2004 între puşcaşii marini americani şi insurgenţii irakieni.
Bătălia a început pe 7 noiembrie şi s-a încheiat pe 23 decembrie 2004 şi este considerată cea mai dură luptă urbană în care au fost angajate forţele SUA de la războiul din Vietnam (bătălia de la Hue) încoace.
Militari americani dar şi englezi, aflaţi sub comanda SUA, au aruncat atunci asupra oraşului peste 300 de bombe de aviaţie, 6.000 de obuze de artilerie şi 29.000 de proiectile de mortier. În bombardamentele care au vizat inclusiv populaţia civilă s-a folosit chiar şi fosfor alb, o armă incendiară extrem de controversată. Fosforul alb poate fi folosit „legal” în luptă pentru crearea de perdele de fum sau iluminarea ori marcarea ţintelor şi a zonelor vizate ulterior de baraje de artilerie. Este însă ilegală folosirea fosforului alb în zonele cu populaţie civilă.
„Sunt dezgustată să văd că acest joc va aduce profit şi că oamenii se vor distra jucându-l, în timp ce, în paralel, există persoane ca mine care au avut de suferit în acest război”, a declarat Najla Bassim Abdulelah, o irakiană în vârstă de 28 de ani stabilită în Atlanta, Georgia, SUA.
Abdudelah şi alţi irakieni stabiliţi în SUA după războiului din Irak consideră că acest joc batjocoreşte memoria celor care chiar au suferit de pe urma acestui conflict şi solicită retragerea jocului de pe piaţă.
O lecţie tragică de istorie devenită un joc pe calculator
În bătălia de la Fallujah, puşcaşii marini americani au mai folosit tactici de luptă urbană controversate, precum aruncarea de grenade în case sau mitralierea în orb a încăperilor, în eventualitatea în care acestea ar fi fost ocupate de insurgenţi, dar fără a se asigura că puteau fi locuite de civili nevinovaţi.
La finalul luptelor, 80 de militari americani au fost ucişi, conform CNN. Conform Crucii Roşii, cel puţin 800 de civili irakieni au fost ucişi, în vreme ce ONG-urile irakiene au susţinut că, în realitate, ar fi vorba de 6.000 de civili.
În schimb, dezvoltatorii jocului spun că scopul scenariilor din „6 zile în Fallujah”, este să-i ajute pe utilizatori să interacţioneze între ei şi să poată învăţa, astfel, nişte lecţii de istorie.
„În loc de un eveniment istoric, lumea va vedea acum bătălia ca pe un joc video”, a fost replica lui Mohammed Hussain, un american de naţionalitate irakiană, în vârstă de 25 de ani, îngrijorat de faptul că acest joc nu va face decât să minimalizeze adevărul istoric despre bătălia reală, să-i dezumanizeze pe irakieni şi să alimenteze şi mai mult stereotipurile anti-arabe.
„Şase zile în Fallujah”, un FPS controversat, a cărui lansare e amânată din 2010
Jocul a fost iniţial dezvoltat de compania Atomic Games şi urma a fi lansat în 2010 de editorul şi designerul japonez de jocuri Konami. Compania japoneză s-a retras însă din proiect, tocmai din cauza criticilor legate de faptul că acest FPS, inspirat din războiul din Irak, este mult prea dur.
În februarie 2021, dezvoltatorul Highwire Games şi editorul de jocuri Victura, fondat de fostul CEO de la Atomic Games, Peter Tamte, au anunţat relansarea jocului video „6 zile în Fallujah”.
„E momentul să oferim celorlalţi şansa de a înţelege unul dintre cele mai importante evenimente ale secolului nostru. E momentul să înfruntăm stereotipurile legate de astfel de jocuri”, a spus Tamte.
Cum se apără dezvoltatorii jocului: Ai voie să împuşti doar insurgenţi. Într-un scenariu poţi juca un tată irakian, disperat să-şi protejeze familia
În acest FPS, dacă jucătorul-militar împuşcă un civil irakian, misiunea eşuează. Singurii irakieni pe care jucătorul „are voie” să-i ucidă sunt insurgenţii.
Creatorii jocului au arătat că pentru realizarea FPS-ului au colaborat cu peste 100 de foşti militari care au pus la dispoziţie fotografii şi materiale video care să recreeze bătălia într-un mod cât mai autentic. Dezvoltatorii jocului mai susţin că au discutat inclusiv cu 27 de irakieni, dintre care 23 originari din Fallujah.
Într-unul din scenariile jocului, utilizatorul poate alege să fie un militar american sau un tată irakian care încearcă să-şi pună la adăpost propria familie.
„Mă trec fiorii când mă gândesc că cineva chiar a avut ideea de a include un astfel de scenariu în joc. Cum poate să fie OK?”, s-a întrebat Najla Abdudelah, care şi-a văzut prietenul şi colegul de şcoală împuşcat sub ochii ei, în timpul războiului.
Consiliul pentru Relaţii Americano-Islamice (Council on American-Islamic Relations – CAIR), cea mai mare organizaţie din SUA care luptă pentru drepturile musulmanilor a atras, de asemenea, atenţia asupra riscului ca acest joc să alimenteze stereotipurile legate de irakieni, arabi şi musulmani. CAIR şi organizaţia Veterani pentru Pace au cerut zilele trecute ca FPS-ul „Şase zile în Fallujah” să fie retras de pe piaţă, după ce în aprilie solicitaseră companiilor Microsoft (Xbox), Sony (PlayStation) şi Valve Entertainment să nu permită găzduirea pe platformele lor a acestui joc.
sursa: digi24.ro
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.