Acasă Social Transportatorii avertizează cu proteste: Acuză MIDR și ANTA de inacțiune

Transportatorii avertizează cu proteste: Acuză MIDR și ANTA de inacțiune

0

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) trage un nou semnal de alarmă privind criza din sectorul transportului rutier de persoane, acuzând Ministerul Infrastructurii și Agenția Națională Transport Auto de inacțiuni și tentative de implementare a unor sisteme care ar pune în pericol funcționalitatea serviciilor regulate. Reprezentanții APOTA solicită intervenția urgentă a autorităților pentru a evita proteste masive ale transportatorilor.

Una dintre problemele majore semnalate de reprezentanții APOTA este lipsa unei metodologii de calcul a tarifelor pentru serviciile regulate de pasageri, obligatorie conform modificărilor aduse Codului Transporturilor Rutiere în 2023. Deși această metodologie ar fi trebuit aplicată din 1 iunie 2024, APOTA susține că MIDR tergiversează în mod deliberat procesul de aprobare, invocând consultări și revizuiri fără sfârșit.

„Transportatorii de mai bine de 1,5 ani aplică tarife „înghețate” care nu ne permit acoperirea costurilor. Ca consecință o mulțime de rute regulate sunt abandonate. De mai bine de șase luni proiectul metodologiei este finalizat, iar MIDR insinuează fel de fel de procese de consultări, modificări, apoi iar consultări etc. Acest proces este unul interminabil și denotă doar intenția MIDR de a nu aproba Metodologia.
Deși transportatorii au transmis mai multe semnale către MIDR privind gravitatea situației create de inacțiunile ministerului în privința metodologiei, observăm că conducerea ministerului manifestă o ignorare totală atât a consecințelor pentru călători care rămân fără servicii de transport, cât și față de falimentarea ramurii”, susțin transportatorii. 

O altă nemulțumire majoră vizează obligativitatea impusă de ANTA ca toate mijloacele de transport să fie adaptate pentru persoanele cu dizabilități. APOTA acuză că această cerință depășește cadrul legal și este imposibil de realizat, atât financiar cât și tehnic, mai ales în lipsa infrastructurii necesare în Republica Moldova.

Transportatorii subliniază că legislația europeană (Regulamentul 181/2011) prevede excepții clare pentru astfel de obligații în cazul rutelor sub 250 km și permite derogări atunci când adaptările nu sunt fezabile. Cu toate acestea, ANTA aplică extensiv un ordin din 2017 care nu mai este conform noilor reglementări și blochează operatorii care nu bifează acceptarea cerințelor în platforma oficială.

„Subliniem că lipsa Metodologiei de calcul a tarifelor este rezultatul incompetenței și ignoranței MIDR. Această omisiune pune în pericol funcționalitatea întregii ramuri. Promovarea e-gps și e-bilet reprezintă scheme de corupție, care va duce la încălcarea drepturilor fundamentale și va face dificilă funcționarea serviciilor regulate, obligarea adaptării autobuzelor/microbuzelor la transportul persoanelor cu handicap reprezintă un abuz, este o obligație imposibil de realizat din punct de vedere financiar și tehnic, care este comisă de ANTA de asemenea în scopuri de corupție. Această situație ne face să afirmăm că discuțiile cu MIDR/ANTA sunt inutile, iar transportatorii nu au altă cale de a se lupta pentru supraviețuire decât să iasă la proteste”, scriu transportatorii. 

Astfel, APOTA avertizează că discuțiile cu MIDR și ANTA s-au dovedit inutile și că transportatorii sunt gata să iasă în stradă pentru a-și apăra drepturile și a asigura supraviețuirea ramurii. În acest context, organizația cere:

– Adoptarea imediată a metodologiei de calcul a tarifelor;

– Retragerea proiectului de Hotărâre de Guvern 1125/MIDR/2024;

– Retragerea solicitărilor ANTA privind adaptarea tuturor vehiculelor pentru transportul persoanelor cu dizabilități.

! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.