Asociația Promo-LEX a publicat un raport detaliat privind campania electorală pentru turul II al alegerilor prezidențiale, evidențiind cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, implicarea sindicatele și a bisericii în susținerea candidaților, precum și incidente de propagandă negativă și dezinformare. Promo-LEX estimează cheltuieli neraportate de peste 730.000 de lei.
Raportul, elaborat pe parcursul perioadei 21-29 octombrie, arată că au avut loc cel puțin 268 de activități de promovare din partea candidaților Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo. Activitățile, majoritar în Chișinău, Bălți și Dondușeni, s-au concentrat pe distribuirea materialelor electorale, fiind în proporție de 57% pentru Stoianoglo și 43% pentru Sandu.
Promo-LEX a observat un total de 872 de cazuri de publicitate electorală, dintre care 58% au fost atribuite lui Stoianoglo și 42% Maiei Sandu. Raportul de asemenea subliniază cel puțin 8 cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, incluzând implicarea bisericii și a sindicatului în campania electorală, contrar legislației.
În plus, mesajul președintelui Federației Sindicale a Educației și Științei, Ghenadie Donos, a fost distribuit pe Facebook, îndemnând membrii să voteze pentru un viitor european.
Promo-LEX a identificat și abuzuri legate de resursele administrative, raportând că, de exemplu, deputata PAS, Ina Coșeru, a avut întâlniri electorale cu angajații primăriei în timpul orelor de muncă. De asemenea, au fost semnalate 146 de cazuri de abuzuri legate de utilizarea resurselor administrative, în care majoritatea erau vizate PAS și candidatul acesteia.
Referitor la cheltuieli, în perioada 23-27 octombrie, candidații au raportat venituri de peste 2 milioane de lei, din care 95% au fost declarate de Maia Sandu. Promo-LEX a estimat cheltuieli neraportate de 733.416 lei, cu 90% revenind lui Alexandr Stoianoglo.
În plus, Asociația a documentat cel puțin 42 de cazuri de discurs de ură și instigare la discriminare, majoritatea având loc în context electoral, multe dintre acestea fiind răspândite pe rețelele de socializare.
Asociația Promo-LEX continuă să monitorizeze campania electorală pentru a asigura transparența și corectitudinea procesului electoral în Republica Moldova.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.