Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a adoptat o nouă Metodologie de calculare, aprobare şi aplicare a preţurilor reglementate pentru furnizarea gazelor naturale.
Aceasta pentru că termenul Metodologiei aprobate prin Hotărârea ANRE nr. 678/2014 a expirat, iar majoritatea prevederilor acesteia au devenit desuete odată cu aprobarea Metodologiilor de calculare, aprobare și aplicare a tarifelor reglementate pentru serviciul de transport și pentru serviciul de distribuție al gazelor naturale în 2019 și 2020, transmite SafeNews.md cu referire la mold-street.com.
Potrivit ANRE noua metodologie stabilește reguli şi criterii obiective, transparente și neechivoce la determinarea, aprobarea, actualizarea prețurilor reglementate pentru furnizarea gazelor naturale.
Astfel prețurile reglementate vor fi calculate pentru fiecare furnizor în parte în dependență de amplasarea punctului de măsurare în scopuri comerciale.
Documentul prevede reglementarea următoarelor prețuri reglementate:
1) prețul gazelor naturale furnizate la punctele de intrare în rețelele de transport al gazelor naturale;
2) prețul gazelor naturale furnizate la punctele de ieșire din rețelele de transport al gazelor naturale;
3) prețul gazelor naturale furnizate la punctele de ieșire din rețelele de distribuție de presiune înaltă de ambele categorii;
4) prețul gazelor naturale furnizate la punctele de ieșire din rețelele de distribuție de presiune medie;
5) prețul gazelor naturale furnizate la punctele de ieșire din rețelele de distribuție de presiune joasă.
Conform Metodologiei, prețurile reglementate de furnizare se vor determina și se vor aproba astfel încât fiecare consumator să achite doar costul real necesar pentru procurarea gazelor, pentru transportul, pentru distribuția și pentru furnizarea acestora la punctele de măsurare în scopuri comerciale.
ANRE susține că printre avantajele noii Metodologii se numără asigurarea transparenţei mai mari în raport cu costurile /cheltuielile de furnizare prin includerea în prețuri doar a costurilor /cheltuielilor strict justificate; stimularea eficienţei companiilor; posibilitatea recuperării costurilor /cheltuielilor suportate de către furnizori; aplicarea unei rate rezonabile de rentabilitate.
De asemenea adoptarea acestei Metodologii nu va afecta negativ activitatea furnizorilor, întrucât aceștia vor avea posibilitatea să-şi acopere costurile suportate la desfășurarea activităților reglementate şi de a obține o rată rezonabilă de profit, potrivit ANRE.
Totodată, la determinarea cheltuielilor materiale, cât și determinarea costului gazelor procurate s-a exclus componenta cursului oficial mediu de schimb al leului moldovenesc față de dolarul SUA în anul de reglementare „n” şi în anul precedent de reglementare, publicat de Banca Naţională a Moldovei, cât şi cursul comercial mediu ponderat de schimb al leului moldovenesc față de valuta în care se procură gazele naturale, deoarece acestea sunt operațiuni financiare și nu se includ în cheltuielile operaționale ale furnizorului.
În opinia ANRE acest lucru va duce la micșorarea prețului reglementat de furnizare a gazelor, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii, care sunt de cele mai deseori entitățile cele mai afectate de prețul gazelor naturale.
Totuși impactul acestor modificări va fi unul minor.
Or componenta principală în formarea prețului la gazele naturale este costul de procurare suportat de furnizor, care constituie 77-81% din total.
Acesta nu este reglementat de către ANRE, gazul fiind achiziționat conform contractelor încheiate între furnizor şi vânzător.
Celelalte componente din valoarea finală a prețului reglementat precum cheltuielile furnizorului aferente serviciului de transport, cheltuielile furnizorului aferente serviciului de distribuție şi de cheltuielile şi rentabilitatea furnizorului gazelor naturale sunt calculate în baza altor metodologii .
Respectiv, prin proiectul metodologiei este reglementată modalitatea de formare doar a cheltuielilor furnizorului, care constituie doar 3% din totalul prețului final reglementat, potrivit Autorității de reglementare.
Astfel costul gazelor naturale achiziționate este şi va rămâne factorul determinant în modificările prețurilor la metanul furnizat consumatorilor finali, iar acest cost nu este reglementat de către ANRE.
În condițiile în care Republica Moldova importă 99,9% din necesarul de gaze de la Gazprom, apoi prețul final depinde în special de tariful negociat cu gigantul rus, controlat de Moscova.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.