O nouă cercetare a Universității British Columbia (UBC) confirmă faptul că pietonii care stau pe telefon în timp ce merg prezintă un risc semnificativ mai mare de accidentare în comparație cu cei care rămân atenți în timp ce umblă pe străzi aglomerate.
Cercetarea oferă dovezi concrete că pietonii distrași de activități precum tastatul de mesaje sau vorbitul la telefon se confruntă cu un pericol mai mare de accidentare cu mașinile, validând ipotezele anterioare cu privire la riscurile mersului distrat.
Problema globală a siguranței rutiere
Autorii studiului au remarcat faptul că siguranța rutieră continuă să fie o problemă globală presantă, pietonii reprezentând 23% din decesele rutiere la nivel mondial.
„Pietonii sunt considerați utilizatori vulnerabili ai drumurilor care au o protecție redusă sau inexistentă atunci când interacționează cu vehiculele, ceea ce face ca accidentele care îi implică să fie considerabil mai grave”.
Pietonii distrași, în pericol
„Mai multe studii au dezvoltat modele de interacțiune pieton-vehicul. Cu toate acestea, aceste studii nu au luat în considerare distragerea atenției pietonilor, care influențează considerabil siguranța acestor interacțiuni”, au remarcat autorii studiului.
„Utilizând date din două intersecții din Vancouver, Canada, această cercetare utilizează cadrul Multi-agent Adversarial Inverse Reinforcement Learning (MA-AIRL) pentru a face inferențe cu privire la dinamica comportamentală a pietonilor distrași și nedistrași în timp ce interacționează cu vehiculele”.
Cercetarea arată că pietonii distrași rămân adesea inconștienți de mediul înconjurător, făcând mai puține ajustări ale căii sau vitezei lor. Această lipsă de conștientizare crește probabilitatea unei accidentări mai grave cu vehiculele, rezultând o șansă cu 45% mai mare de a se apropia de vehicule sau de a le rata.
Mersul pe jos fără distragerea atenției
„Pietonii fără distragere au făcut alegeri mai sigure atunci când au interacționat cu vehiculele”, a explicat Tarek Sayed, cercetătorul principal, profesor de inginerie civilă și expert în siguranța transporturilor în cadrul Facultății de Științe Aplicate a UBC.
„Aceștia au păstrat distanțe mai mari față de vehicule, au cedat mai frecvent trecerea traficului care venea din sens opus și și-au adaptat viteza atunci când a fost necesar”.
Cum reacționează șoferii la pietonii distrași
Studiul a constatat, de asemenea, că șoferii se comportau diferit atunci când întâlneau pietoni distrași. Șoferii au avut tendința de a încetini pe măsură ce se apropiau de aceste persoane, recunoscând comportamentul imprevizibil care vine odată cu distragerea atenției.
Cercetarea a utilizat instrumente avansate, cum ar fi un sistem de viziune computerizată dezvoltat la UBC și modele de simulare a inteligenței artificiale, pentru a analiza date video din două intersecții aglomerate din centrul orașului Vancouver.
Analiza s-a axat pe pietonii distrași – cei care își folosesc telefoanele pentru a trimite mesaje, a vorbi sau a asculta muzică – și pe pietonii care nu erau distrași, precum și pe conflictele rutiere în care participanții la trafic se află pe o traiectorie de coliziune.
Intervenții pentru siguranța pietonilor
Constatările studiului ar putea fi cruciale în modelarea intervențiilor pentru siguranța pietonilor și a modelelor de trafic.
Coautorul studiului, Tala Alsharif, studentă absolventă în inginerie civilă la UBC, sugerează că aceste date ar putea fi utilizate pentru a ajusta ciclurile de semnalizare a trecerilor de pietoni sau pentru a introduce semnale audio care să alerteze pietonii distrași atunci când este timpul să traverseze strada.
„Planificatorii urbani ar putea, de asemenea, să afișeze avertismente specifice pentru pietonii distrași de telefoane – poate chiar să introducă notificări mobile care să împiedice pietonii să își folosească telefonul în timp ce traversează”, a declarat Alsharif.
Strategii de reducere a riscurilor pentru pietoni
Studiul propune, de asemenea, soluții pentru îmbunătățirea proiectării infrastructurii. De exemplu, identificarea zonelor cu risc ridicat în care distragerea atenției pietonilor este frecventă ar putea permite punerea în aplicare a unor sisteme de alertă bazate pe senzori. Trecerile supraînălțate ar putea, de asemenea, să facă pietonii mai vizibili pentru șoferi în astfel de zone.
„Prin încorporarea constatărilor noastre în cercetările viitoare și în abordările de gestionare a traficului, vom fi mai în măsură să evaluăm riscurile pentru pietoni și să dezvoltăm strategii pentru îmbunătățirea siguranței rutiere”, a declarat coautorul Gabriel Lanzaro, student absolvent la UBC.
Studiul evidențiază nevoia din ce în ce mai mare de a aborda problema distragerii atenției pietonilor pe măsură ce orașele continuă să se extindă, iar interacțiunile din trafic devin mai complexe.
Intervenții de siguranță mai eficiente
Perspectivele obținute în urma acestei cercetări ar putea deschide calea pentru o proiectare mai inteligentă a infrastructurii și pentru intervenții de siguranță mai eficiente menite să mențină pietonii în siguranță în mediile urbane din ce în ce mai aglomerate.
„Aceste constatări subliniază importanța perfecționării modelelor de simulare a pietonilor pentru a include modelele comportamentale unice de distragere a atenției pietonilor. Acest lucru ar trebui să ajute la examinarea în continuare a impactului asupra siguranței al distragerii atenției pietonilor asupra mediului rutier”, au concluzionat autorii.
Studiul este publicat în revista Accident Analysis and Prevention
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.