Mii de autoturisme, camionete și utilaje grele destinate exportului către SUA stau blocate în porturile Uniunii Europene, după ce președintele american Donald Trump a impus taxe vamale majore.
Portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai importante noduri de transport auto din lume, s-a transformat într-o uriașă parcare, în contextul tarifelor comerciale suplimentare impuse de președintele american Donald Trump. Mii de automobile, camionete, camioane și utilaje grele destinate pieței din SUA stau acum blocate în terminalele din Belgia, transmite agenția Reuters, potrivit News.ro.
Conform datelor oficiale, în primele șase luni ale anului 2025, exporturile de autoturisme și camionete noi din UE către SUA au scăzut cu 15,9% față de aceeași perioadă a anului trecut. Situația s-a înrăutățit în luna mai, la o lună după ce Trump a anunțat introducerea noilor tarife sub denumirea simbolică de „ziua eliberării”.
Categoria vehiculelor grele, care include camioane, tractoare și utilaje de construcții, a fost și mai grav afectată. Exporturile către SUA au înregistrat o scădere de 31,5%, mai ales că aceste echipamente pot depăși prețul de 100.000 de dolari, iar tariful american de 25% a făcut ca transportul lor peste Atlantic să nu mai fie rentabil.
Anvers-Bruges, prins între tarife și incertitudini
Anul trecut, portul Anvers-Bruges a manipulat peste 3 milioane de vehicule la nivel global. Cu toate acestea, oficialii portului avertizează că „perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte”, totul depinzând de încheierea unui acord comercial între UE și SUA până la data limită de 1 august.
Producători auto europeni precum Volkswagen și Volvo sperau la un compromis înainte de expirarea termenului impus de Trump, însă până acum negocierile nu au adus rezultate concrete. Înaintea noilor măsuri, exporturile auto către SUA erau taxate cu doar 2,5%. Din aprilie, însă, s-a adăugat un tarif suplimentar de 25%, ceea ce a dus la creșteri semnificative ale prețurilor finale ale mașinilor de familie pe piața americană.
„Impactul tarifelor a fost un șoc instantaneu. Spre deosebire de Brexit sau pandemie, unde au existat valuri de adaptare, aici acțiunea a fost bruscă și severă, chiar dacă fusese anticipată în discursurile politice”, a declarat Justin Atkin, reprezentantul portului Anvers-Bruges pentru Regatul Unit și Irlanda.
Un haos cu ecouri globale
Portul nu a precizat numărul exact al vehiculelor blocate, dar a confirmat că este vorba de mii de unități. Totodată, autoritățile portuare observă o creștere a numărului de mașini chineze depozitate în port, un posibil semn că tensiunile dintre SUA și China duc la redirecționarea fluxurilor comerciale.
Pe lângă efectele directe ale tarifelor americane, porturile europene se confruntă și cu întârzieri cauzate de problemele din Marea Roșie și de creșterea dimensiunilor navelor. Astfel, timpul mediu de staționare al containerelor a crescut la opt zile, față de cinci în mod normal.
SUA – partener strategic în dezechilibru
Statele Unite sunt al doilea cel mai important partener comercial al portului Anvers-Bruges, după Regatul Unit. În contextul actual, există indicii că și exportatorii americani accelerează livrările, anticipând posibile măsuri de retorsiune din partea Uniunii Europene. De altfel, în prima jumătate a anului, importurile din SUA au crescut cu 17%, în special datorită creșterii livrărilor de gaze naturale lichefiate.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.