Conducerea Căii Ferate din Moldova (CFM) face tot posibilul pentru a redresa situația, iar prioritatea zero este plasat salariilor angajaților și înlăturarea pierderilor financiare, subliniază Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR).
Ministerul menționează că se află în dialog permanent cu CFM, demarând mai multe acțiuni pentru stabilizarea financiară și operațională a întreprinderii.
MIDR notează că se întreprind următoarele măsuri:
– Se investește în modernizarea infrastructurii feroviare – cu sprijin european de peste 250 de milioane de euro, sunt în derulare proiecte de reabilitare a liniilor cheie (Tighina-Giurgiulești, Ocnița-Căinari), redeschiderea podului Fălciu și modernizarea segmentului Văleni. Aceste investiții, realizate în colaborare cu Uniunea Europeană, vor contribui la creșterea fluxului de mărfuri și la consolidarea stabilității economice a CFM.
– Se implementează mecanismului MAIC și a subvențiilor PSO – aceste instrumente financiare sunt esențiale pentru acoperirea costurilor de infrastructură și menținerea serviciilor publice de transport feroviar.
– A fost inițiat audit intern și optimizarea cheltuielilor – APP desfășoară un audit detaliat pentru identificarea și corectarea ineficiențelor financiare și operaționale, în vederea gestionării eficiente a resurselor companiei.
– Are loc restructurarea organizațională – procesul de transformare a CFM în trei entități distincte (infrastructură, transport de pasageri, transport de mărfuri) este în desfășurare. Această structurare va permite o mai bună gestionare a activităților și va facilita atragerea de investiții private.
– Are loc digitalizarea proceselor și integrarea în rețeaua europeană – se lucrează la digitalizarea proceselor operaționale și la elaborarea actelor normative necesare pentru alinierea rețelei feroviare din Moldova la standardele europene.
„MIDR susține dezvoltarea și modernizarea sectorului feroviar, facilitând atragerea de resurse externe și promovând politici care să sprijine activitatea CFM. Guvernul Republicii Moldova sprijină activ acest proces, însă cheltuielile curente, cum ar fi salariile, combustibilul și alte costuri operaționale, nu pot fi acoperite integral din fonduri publice. Obiectivul nostru comun este ca CFM să devină o companie independentă financiar, care să funcționeze pe principii economice sustenabile”, subliniază MIDR.
În context, amintim că feroviarii protestează în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției. Acțiuni similare au loc și la nodurile feroviare din Ocnița, Bălți, Ungheni, Bender, Basarabeasca și Giurgiulești. Aceștia solicită implicarea Guvernului pentru achitarea urgentă a restanțelor salariale, precum și compensarea pierderilor cauzate de întârzierile la plată.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.