Activiștii care au organizat mitingul din fața Guvernului au fost extrem de surprinși că din numele lor a început să poarte negocieri cu autoritățile… o asociație care reprezintă unele mari companii de taxi din Moldova.
În Chișinău, șoferii de taxi au protestat pe 24 ianuarie în fața Guvernului. Aceștia s-au arătat indignați de creșterea prețurilor la carburanți, transmite SafeNews.md cu referire la Mold-street.com.
„Autoritățile fac totul pentru ca în Moldova să crească prețurile, însă salariile noastre rămân aceleași. Eu nu am votat pentru creșterea prețurilor”, a susţinut unul dintre protestatari.
Lucrurile nu s-au încheiat aici. Reprezentanții unei asociații de profil, care, în mod curios, nu a participat la organizarea protestului, au avut o întrevedere la Parlament cu deputații PAS Radu Marian și Marina Morozova. Aceștia au început cu discuții despre protestul în cadrul căruia a fost cerută reducerea tarifelor pentru gazul metan folosit de taxiuri și au încheiat cu … acuzații la adresa concurenților.
Cine a organizat protestul şi cine a beneficiat
Cea care s-a implicat este Asociația „Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi” (ATAT), care a participat la întâlnirile din Parlament, a sugerat că solicitările protestatarilor sunt nelegitime, iar, ulterior, a declarat război concurenților.
Cum s-a întâmplat că activiștii au fost dați la o parte a povestit Dumitru Scîntei, cel care a pregătit petiția către autorități și a organizat mitingul.
– Inițial, am ieșit să manifestăm împotriva creșterii prețului la gaz metan. Am introdus și alte câteva elemente legislative privind reformarea pieței serviciilor de taxi.
– Faceți parte din ATAT?
– Nu. Noi suntem șoferi obișnuiți. ATAT reprezintă interesele companiei, nu pe cele ale șoferilor! Dar noi nu am fost chemați la dialog. Până la urmă, șoferii sunt cei care lucrează 12-24 de ore la volan, nu companiile sau asociațiile!
Protestul a fost organizat de mine! Am creat un grup de inițiativă format din cinci persoane și am înaintat petiția noastră miniștrilor din Guvern. Ni s-a promis un dialog, mai ales acum, când se decide soarta noastră.
– Credeți că autoritățile v-au auzit?
– Nu pot da un răspuns la această întrebare. Negociem, am vorbit cu vicepremierul Spînu, ni s-au dat două săptămâni pentru a ne gândi la diverse mecanisme și inițiative. Referitor la gaz ni s-a spus imediat că nu, nu putem schimba nimic. De aceea ne vom întâlni din nou.
– Ce poate fi schimbat în sistemul actual?
– În momentul de față poți lucra în taxi numai prin intermediul parcurilor de taxi. Însă noi ne dorim să putem lucra în mod independent. Există o astfel de noțiune ca „pe cont propriu”. De exemplu, în multe orașe europene poți lucra pe cont propriu, nu trebuie să-ți înregistrezi mașina la o companie și să cheltui bani pentru un proces lung de legalizare.
– Uklon și Yandex sunt un impediment? ATAT se opune acestora, considerând că aplicațiile străine le iau o parte din piață.
– Nu suntem împotrivă. Din contra, suntem pentru ca să activeze cât mai multe companii posibil și să fie concurență. Dar suntem, de asemenea, în favoarea posibilității șoferilor de a alege, astfel încât cei care doresc să poată lucra independent și să nu depindă de un anumit parc. Înțelegeți, legile de acum sunt ridicole, ilogice. Totul a fost făcut în așa fel încât să poți lucra în taxi doar prin intermediul unui parc de taxi. Practic, trebuie să dai în chirie companiei propria mașină și apoi să închiriezi aceeași mașină, de la aceeași companie. Trebuie să închiriezi propria mașină! Nu poți lucra în bază de patentă sau cu licență.
Taximetriștii nu au fost invitați la întâlnirea de la Parlament
După cum s-a adeverit, Dumitru Scîntei nu a fost la Parlament. Organizatorul protestului a mai spus că marile afaceri au profitat de pe urma succeselor sale. Potrivit protestatarilor, în spatele ATAT ar sta compania itaxi.md.
„- Am stat de vorbă cu ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu. Și deja am aflat de la știri că a avut loc un dialog în Parlament cu Asociația ATAT, care este susținută de itaxi.md. Este clar că nu e deloc în interesele lor ca în Moldova să apară șoferi de taxi care lucrează pe cont propriu.
S-au alăturat cei care au decis să conducă acest val de protest. Mai mult, ei au decis să își elimine concurenții Uklon și Yandex. Și, în cele din urmă, vor să monopolizeze ei înșiși piața. Mulți șoferi de taxi preferă să lucreze cu Yandex dintr-un motiv anume: ești propriul tău șef și totul este conceput într-un mod foarte flexibil. Yandex lucrează în baza unui procent din comenzi. Când lucrezi pentru companii, trebuie în fiecare zi să faci un plan, iar acesta este voluminos și nu se schimbă. Acest lucru nu convine tuturor.
În cazul aplicațiilor este diferit, serviciul ne oferă pur și simplu acces la aplicația sa. Toate plățile către fondurile sociale, asigurările de sănătate și impozitele trebuie să fie plătite de parcurile de taxi implicate în sistem, la fel ca în restul lumii. În caz contrar, este ca și cum autoritățile i-ar cere Facebook-ului să plătească taxe în Moldova.
ATAT, în general, ne-a spus că cererile noastre sunt nelegitime. Companiile de taxi au monopolizat piața de taxi și doar prin intermediul lor se poate lucra. În Moldova nu poți lucra ca șofer de taxi independent. Să presupunem că am o mașină, trebuie să o înregistrăm la o companie. Apoi, trebuie să semnăm un contract cu firma. Așa că firma îmi împrumută mie propria mea mașină (!). Iar întreaga procedură durează câteva săptămâni. De exemplu, este mult mai rapid să vă înregistrați în Yandex. Vă încărcați poza și documentele, treceți verificarea și vă puteți conecta”, a mai spus Dumitru Scîntei.
CEALALTĂ PARTE
Asociația Patronală „Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi” a emis o declarație:
„Aplicații mobile străine se folosesc de şoferii locali! Profitând de poziția lor dominantă pe piața serviciilor de taxi, aceste aplicații dictează tarifele, ignorând costul real existent al unei călătorii.
Obligația la nivel de stat de a înregistra acest tip de aplicații va permite protejarea drepturilor șoferilor prin instrumente legale, va conduce la o concurență sănătoasă și loială pe piața serviciilor de taxi, care, la rândul său, va crește nivelul de confort și siguranță pentru pasageri și va aduce fonduri suplimentare la bugetul de stat”.
POZIȚIA PUTERII
Radu Marian, deputat:
„ – Alături de deputata PAS Marina Morozova, am avut o întâlnire cu reprezentanții Asociației Transportatorilor Auto în Regim de Taxi (ATAT) și ai companiilor locale de taxi. Am discutat despre problemele domeniului, în special despre concurența neloială și evaziunea fiscală practicată de unii jucători de pe piață, care au devenit și mai dureroase în contextul creșterii prețurilor la carburanți.
Am comunicat reprezentanților Asociației că, în cel mai scurt timp, vom vota în Parlament o legislație care să combată concurența neloială, inclusiv prin obligarea agenților economici din sector să-și înregistreze afacerea și conturile bancare în Moldova.
Aceasta industrie este una importantă pentru Republica Moldova, care creează mii de locuri de muncă și contribuie la bugetul de stat. Pasagerii trebuie să se simtă în siguranță, iar șoferii merită să aibă condiții decente de muncă”.
Cum se va încheia această poveste, vor fi auziți taximetriștii protestatari peste două săptămâni, vor fi oare invitați de „asociația de profil” la un dialog cu autoritățile?
Și va încerca oare statul să înțeleagă problemele reale ale șoferilor moldoveni? Aceștia pregătesc o petiție și noi propuneri, iar noi vom urmări cum va evolua situația.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.