Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană pentru Investiții (BEI) vor acorda Republicii Moldova un împrumut de 300 milioane euro pentru reabilitarea unor segmente din drumurile naționale M2, M3 și M5. Anterior unele dintre aceste drumuri urmau a fi reabilitate dintr-un credit negociat cu China, transmite SafeNews.md cu referire la mold-street.com.
Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern e vorba de fapt de continuarea reabilitării rețelei de drumuri prioritare, în special a celor care fac parte din Rețeaua Trans Europeană de Transport (TEN-T), extinsă pe teritoriul țărilor Parteneriatului Estic.
Moldova drumuri IV
Astfel, a fost creat conceptul proiectului „Moldova drumuri IV”, care este o continuare logică a proiectelor anterioare de reabilitare și construire a circa 500 kilometri de drumuri naționale din rețeaua prioritară.
În prima secțiune a Proiectului „Moldova drumuri IV” este prevăzută lansarea lucrărilor de reabilitare, modernizare și extindere a următoarelor sectoare de drumuri:
1. Drumul M5 Frontiera cu Ucraina–Criva–Bălți–Chișinău– Tiraspol–frontiera cu Ucraina, pe sectorul Criva – Bălți, cu o lungime de 133 km (reabilitare) și un cost estimativ 129 milioane euro.
În 2019 acest segment de drum a fost planificat să fie reabilitat dintr-un credit de 228 milioane euro, negociat de Guvernul Filip cu cea mai mare bancă din lume, Industrial and Commercial Bank of China (ICBC).
Startul lucrărilor era planificat pentru anul 2019, dar aceasta nu s-a întâmplat, pentru că acordul de finanțare nu a mai fost pus în aplicare.
În ianuarie 2020, Administrația de Stat a Drumurilor a scos chiar la licitație lucrările pentru acest segment de drum, banii necesari urmând a fi din creditul de 200 milioane euro ce planificat să îl acorde Rusia.
2. Drumul M2, centura orașului Chișinău, pe sectoarele 2 și 3, cu o lungime de 17,35 km (extindere la 4 benzi de circulație și intersecții denivelate) și un cost estimativ de 52 milioane euro. Și în cazul lucrărilor la acestor două sectoare, la începutul anului 2020, ASD anunța că le va scoate la licitație.
Anterior și Guvernul Filip și Guvernul Leancă au încercat să construiască această șosea de centură. Chiar la un segment au început și lucrările, doar că acestea nu au avansat, iar contractul cu bulgarii de la Patstroy a fost reziliat.
3. Drumul M3 Chișinău – Comrat – Giurgiulești – frontieră cu România, sectorul de ocolire a orașului Cimișlia, km 0+000 – km 7+200 (construcție nouă) și un cost estimativ 9 milioane euro.
Potrivit Ministerului Industriei pentru aceste sectoare de drumuri au fost elaborate studii de fezabilitate și documentația de proiect, astfel procedurile de achiziționare a lucrărilor vor fi lansate imediat după aprobarea finanțării acestora.
150 milioane de euro de la BEI și 150 milioane euro de la BERD
Concomitent, pentru dezvoltarea și continuarea Programelor cu finanțare externă documentul prevede elaborarea studiilor de fezabilitate și documentației de proiect pentru următoarele sectoare de drumuri:
• Drumul M5, sector Bălti – Rădeni (km 133+000 – km 189+000);
• Construcția sectorului lipsă între drumul național R1 și M5 (completarea rețelei de drumuri naționale incluse în rețeaua Trans Europeană de Transport);
• Drumul M5, sector Rădeni – Chișinău (km 189+000 – km 258+000);
• Drumul M5, sector Budești – frontieră cu Ucraina (lungimea 85 km);
• Drumul M2, sector Chișinău – Budești (sectorul 4 al drumului de centură al or. Chișinău);
• Drumul M2, ocolire orașului Chișinău sectoarele 5 și 6 (sectoare lipsă cu o lungime de aproximativ 50 km);
• Construcția autostrăzii Ungheni – Chișinău – Odesa;
• Drumul M1, sector Leușeni – Chișinău (km 0+000 – km 85+000);
• Drumul M1, sector Chișinău – Dubăsari (km 105+000 – km 154+000).
Pentru efectuarea acestor lucrări la finele lunii noiembrie 2021, a fost negociat Contractul de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții, care are drept scop contractarea unui împrumut în valoare totală de 150 milioane euro, ceea ce reprezintă o cofinanțare a proiectului în cuantum de 50%.
Totodată în vederea asigurării mai rapide a finanțării lucrărilor de reabilitare a drumurilor incluse în Program, a fost agreată semnarea acestui contract până la sfârșitul acestui an.
A doua parte a sumei va fi negociată cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Concomitent Contractul de finanțare presupune și o alocare în formă de Grant de 10 milioane euro din sursele „Emerging Advisory and Technical Assistance Facility for Eastern Partnership Investment in Connectivity (EPIC)”.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.