Un grup de deputați PAS au înregistrat în Parlamentul Republicii Moldova un amendament care presupune instituirea amenzilor pentru dezinformarea în mediul online. Documentul este parte a unui proiect de lege ce vizează combaterea fenomenului corupției electorale. Proiectul a fost dezbătut și aprobat în prima lectură în decembrie 2024, iar azi, 21 martie, va fi iar supus consultărilor publice, în legătură cu înregistrarea mai multor completări, transmite CJI.MD.
Autorii amendamentului înregistrat recent propun completarea Codului contravențional cu un nou articol – Dezinformarea online. Pe scurt, acesta instituie amenzi pentru răspândirea în mediul online a ”informației false sau înșelătoare, al cărei caracter fals sau înșelător poate fi verificat”. Această faptă trebuie să fie ”comisă în mod deliberat pentru a induce publicul în eroare și a provoca un prejudiciu public proceselor democratice, sănătății publice sau securității naționale”.
Articolul 70/4. Dezinformarea online
(1) Dezinformarea, adică răspândire intenționată printr-un sistem informatic accesibil publicului, altul decât serviciul media audiovizual, a informației false sau înșelătoare, al cărei caracter fals sau înșelător poate fi verificat, comisă în mod deliberat pentru a induce publicul in eroare și a provoca un prejudiciu public proceselor democratice, sănătății publice sau securității naționale, dacă fapta nu constituie infracțiune,
se sancționează cu amendă 2.500 – 5.000 MDL aplicată persoanei fizice, cu amendă de 5.000-7.500 MDL aplicată persoanei cu funcție de răspundere, cu amendă de 5.000-10.000 MDL aplicată persoanei juridice”.
(2) Faptele prevăzute la alin. (1) săvârșite:
a) pentru a exercita in mod ilegal constrângeri asupra alegătorilor ca aceștia din urmă să-și exercite sau să nu exercite unele drepturi electorale in cadrul alegerilor, punând în pericol libertatea alegătorilor de a-și forma o opinie; b) pentru a susține deliberat eforturile unor entități străine, reprezentanților acestora sau actorilor non statali de dezinformare a opiniei publice din Republica Moldova,
se sancționează cu amendă de 5.000-7.500 MDL aplicată persoanei fizice, cu amenda de 5.000-10.000 MDL aplicată persoanei cu funcție de răspundere, cu amendă de 10.000-15.000 MDL aplicată persoanei juridice.
(3) Faptele prevăzute la alin. (1) și (2) săvârșire pe motive de prejudecat sau cu utilizarea discursului de ură, se sancționează cu amendă de 5.000-10.000 MDL aplicată persoanei fizice, cu amenda de 10.000-15.000 MDL aplicată persoanei cu funcție de răspundere, cu amendă de 15.000-20.000 MDL aplicată persoanei juridice.
În temeiul articolului propus, ar urma să fie scutiți de răspundere contravențională cei care preiau informații ”false sau înșelătoare” pentru satiră/umor, pentru publicitatea care induce în eroare, pentru a dezbate chestiuni de interes public, pentru a explica propriul punct de vedere sau pentru a combate dezinformarea. Acest lucru, potrivit autorilor amendamentului, ar trebui să se întâmple cu precizarea explicită și obligatorie că informația preluată constituie dezinformare.
PAS preia practicile Kremlinului
Reglementări similare cu cele propuse recent de deputații în Parlamentul Republicii Moldova se regăsesc în legislația contravențională a Federației Ruse, care prevede amenzi pentru ”răspândirea prin intermediul mass-mediei și a rețelelor TIC a unor informații de importanță socială, cunoscute ca fiind neadevărate [заведомо недостоверная общественно значимая информация], sub aparența unor relatări fiabile, care au creat un risc de prejudiciere a vieții sau sănătății persoanelor ori a proprietății, de incitare la dezordini în masă, de subminare a securității public (…)”. CtEDO a comunicat autorităților Federației Ruse un caz referitor la această prevedere, care este în prezent în curs de soluționare (Avagyan c. Rusiei – 36911/20). Și cadrul legal al Republicii Tunisiene prevede sancțiuni sub formă de amenzi și închisoare pentru „folosirea în mod deliberat a sistemelor de comunicare și informații pentru a produce, promova, disemina sau pregăti știri false, declarații, zvonuri sau documente false, atribuite altor persoane, cu scopul de a încălca drepturile altora, de a afecta securitatea publică sau apărarea națională ori de a răspândi teroare în rândul populației, se menționează în comunicatul de presă al CJI.
Într-o opinie a Comisiei de la Veneția, în care a fost examinată o prevedere dintr-un proiect de amendamente la Codul penal al Turciei, similară cu cea propusă recent de legiuitorii autohtoni, Comisia a concluzionat că ”ingerința în libertatea de exprimare pe care ar produce-o această prevedere, dacă ar fi adoptată, nu ar fi necesară într-o societate democratică și nu ar fi proporțională cu scopurile legitime de prevenire a dezordinii și de protejare a securității naționale, a sănătății publice și a drepturilor celorlalți”. De asemenea, Comisia și-a manifestat îngrijorarea deosebită în raport cu posibilele consecințe ale unei astfel de prevederi, inclusiv efectul de descurajare („chilling effect”) și autocenzura sporită, „mai ales în contextul alegerilor din iunie 2023” și a recomandat autorităților turce să nu adopte amendamentul.
Moldovenii, filați de SIS pentru ceea ce scriu pe Facebook
Oamenii care au conținut online pot fi ținta filajului vizual, interceptărilor și a altor măsuri speciale din partea Serviciului de Informații și Securitate. Canalul de Telegram SPPOT scrie că amendamentul privind „Dezinformarea Online” introduce și alte prevederi controversate. Pe lângă sancțiunile pentru răspândirea informațiilor false, amendamentul PAS conține și un articol – ”Monitorizarea utilizatorilor online”.
Potrivit articolului 9 al Legii nr. 179/2023 privind activitatea contrainformativă, modificat prin acest amendament, SIS va putea efectua ”identificarea abonatului sau utilizatorului unei rețele de comunicații electronice ori a unui serviciu al societății informaționale”;„urmărirea vizuală și/sau documentarea cu ajutorul metodelor și mijloacelor tehnice.”
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.