Denaturări în sumă de 4,7 miliarde de lei în rapoartele financiare, achiziții publice netransparente, bazate pe interese, și ineficiența sistemului de control intern managerial sunt constatările auditorilor Curții de Conturi, care au examinat recent raportul auditului privind conformitatea gestionării resurselor financiare și a patrimoniului public de către Direcția Generală Locativ-Comunală și Amenajare (DGLCA) a municipiului Chișinău pe anii 2018-2019.
Rapoartele financiare ale DGLCA pentru anii de gestiune 2018-2019 prezintă date eronate, valoarea denaturărilor fiind estimate de către audit la circa 4,7 miliarde lei, inclusiv:
1. denaturări în sumă de circa 4,5 miliarde lei, urmare a majorării neîntemeiate a valorii patrimoniului municipal cu valoarea apartamentelor privatizate și a încăperilor comune din blocurile locative, dreptul de proprietate asupra cărora, aparține proprietarilor apartamentelor privatizate;
2. denaturări în sumă totală de 159 milioane lei, urmare a înregistrării neconforme a mijloacelor financiare transferate ÎM pentru serviciile prestate, efectuarea investițiilor capitale sau procurarea mijloacelor de transport;
3. denaturări în sumă totală de 1,7 milioane lei, urmare a calculării neconforme a uzurii peste valoarea inițială a mijloacelor fixe;
4. denaturări în sumă totală de 18,3 milioane lei, cauzate de înregistrarea neconformă a mijloacelor fixe noi intrate, la alte conturi contabile, decât cele care urmau a fi aplicate conform Catalogului mijloacelor fixe și activelor nemateriale;
5. denaturări generate de neînregistrarea în evidența contabilă a terenurilor gestionate de către DGLCA.
Autorii raportului de audit menționează că o situație precară se atestă și în cadrul procesului de achiziții publice, întrucât sistemul de control intern managerial nu asigură transparența procedurilor de achiziții publice, dar și tratamentul egal, imparțial și nediscriminatoriu în privința tuturor ofertanților și operatorilor economici. În acest sens, auditul relevă că în perioada anilor 2018-2019, DGLCA a încheiat 354 contracte de achiziții, dintre care 247 de contracte (sau 70 %) au constituit contractele de valoare mică. În unele cazuri, îndeosebi cele aferente anului de gestiune 2018, contractele de valoare mică au fost atribuite prin Sistemul Informațional Automatizat „M-Tender”, însă în termeni foarte restrânși de până la cinci zile calendaristice. Ca urmare, contractele de valoare mică în unele cazuri au fost atribuite către unele companii afiliate, care aveau aceeași adresă juridică, aceeași fondatori sau conducători cu grad de rudenie (soacră-noră sau frate-soră), mai relevă auditorii.
O altă abatere generată de controlul intern managerial ineficient este efectuarea planificării și finanțării ÎM din subordine, fără respectarea clasificației economice a cheltuielilor și fără asigurarea utilizării conform destinației a mijloacelor financiare alocate în acest sens.
Iregularități admise în procesul bugetar și în gestiunea patrimoniului public de către DGLCA au fost generate de trei cauze majore, spun auditorii Curții de Conturi:
1. Lipsa unei reacții adecvate din partea Consiliului Municipal Chișinău și Primăriei mun. Chișinău asupra rezultatelor misiunilor de audit public extern precedente;
2. Imperfecțiunea cadrului normativ;
3. Ineficiența sistemului de control intern managerial implementat în cadrul DGLCA, care nu asigură în măsură deplină respectarea prevederilor cadrului normativ în vigoare și implicit – utilizarea eficientă a resurselor bugetare.
Sursa: anticorupție.md
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.