Acasă Extern De ce are un oraș cu 90.000 de locuitori un aeroport cu...

De ce are un oraș cu 90.000 de locuitori un aeroport cu o capacitate de 400.000 de pasageri?

0

Fără pasageri și fără avioane, cel mai nou și mai scump aeroport din Pakistan rămâne un mister. Finanțat integral de China cu 240 de milioane de dolari, nimeni nu poate spune cu certitudine când va fi deschis pentru public noul Aeroport Internațional Gwadar, relatează CNN.

Situat în orașul de coastă Gwadar și finalizat în octombrie 2024, aeroportul face un contrast puternic cu restul provinciei Belucistan, săracă și turbulentă, din sud-vestul Pakistanului.

În ultimul deceniu, China a pompat sume uriașe de bani în Belucistan și Gwadar, ca parte a unui proiect de miliarde de dolari menit să lege de Marea Arabiei provincia sa vestică Xinjiang, unde este acuzată de reprimarea pe scară largă a minorității uigure. Proiectul este cunoscut sub numele de Coridorul Economic China-Pakistan (CPEC).

Autoritățile l-au lăudat ca fiind un proiect revoluționar, dar în Gwadar schimbările sunt greu de observat. Orașul nu este conectat la rețeaua națională de electricitate, curentul provenind din Iranul vecin sau din panouri solare. O altă problemă este lipsa apei potabile în cantități suficiente.

Un aeroport cu o capacitate de 400.000 de pasageri nu este o prioritate pentru cei 90.000 de locuitori ai orașului.

„Acest aeroport nu este pentru Pakistan sau Gwadar”, spune Azeem Khalid, expert în relații internaționale specializat în legăturile dintre Pakistan și China. „Este pentru China, pentru ca cetățenii ei să aibă acces sigur la Gwadar și Belucistan”, adaugă acesta.

O insurgență alimentată de megaproiectul Chinei

Coridorul Economic China-Pakistan a intensificat o insurgență care durează de zeci de ani în Belucistan, o provincie bogată în resurse și cu o importanță strategică majoră. Separatiștii, nemulțumiți de ceea ce consideră a fi exploatarea de către statul pakistanez, luptă pentru independență. Ei atacă atât trupele pakistaneze, cât și muncitorii chinezi din provincie și din alte zone ale țării.

Membrii minorității etnice baloch din Pakistan susțin că sunt discriminați de guvern și privați de oportunitățile disponibile în alte părți ale țării, acuzații negate de autorități. Pakistanul, dornic să protejeze investițiile Chinei, și-a mărit prezența militară în Gwadar pentru a combate insurgența.

Orașul este împânzit de puncte de control, sârmă ghimpată, trupe, baricade și turnuri de supraveghere. Drumurile sunt închise în mod neașteptat, de mai multe ori pe săptămână, pentru a permite deplasarea în siguranță a muncitorilor chinezi și a oficialilor pakistanezi.

Ofițerii de informații monitorizează jurnaliștii care vizitează Gwadar, iar piața de pește a orașului este considerată prea sensibilă pentru a fi permis accesul presei. Mulți localnici sunt epuizați.

„Nimeni nu ne întreba unde mergem, ce facem sau cum ne numim”, spune Khuda Bakhsh Hashim, un localnic de 76 de ani din Gwadar. „Ne bucuram de picnicuri nocturne în munți sau în zonele rurale”, a relatat el pentru Associated Press.

„Acum ni se cere să ne dovedim identitatea, cine suntem, de unde venim”, explică acesta. „Suntem locuitori ai acestui loc. Cei care pun astfel de întrebări ar trebui să se prezinte mai întâi”, acuză bărbatul.

Hashim își amintește cu nostalgie vremurile când Gwadar făcea parte din Oman, nu din Pakistan, și era un punct de oprire pentru navele de pasageri care se îndreptau spre Mumbai. Nimeni nu se culca flămând, iar bărbații își găseau de lucru cu ușurință, spune el. Exista mereu ceva de mâncare și nu lipsea apa potabilă.

Însă astăzi, din cauza secetei și exploatării necontrolate, apa din Gwadar a secat. La fel și locurile de muncă.

Guvernul pakistanez susține însă că CPEC a creat aproximativ 2.000 de locuri de muncă pentru localnici. Dar nu este clar la cine se referă prin „localnici” – la etnicii baloch sau la pakistanezi veniți din alte părți ale țării.

Inaugurarea aeroportului a fost amânată repetat

Îngrijorările legate de securitate au întârziat inaugurarea aeroportului internațional. Există temeri că munții din apropierea zonei ar putea servi drept punct de lansare pentru un atac.

În schimb, premierul pakistanez Shehbaz Sharif și omologul său chinez, Li Qiang, au organizat o ceremonie virtuală. Primul zbor inaugural nu a fost accesibil nici presei, nici publicului.

Abdul Ghafoor Hoth, președintele districtual al Partidului Awami din Balochistan, susține că niciun locuitor din Gwadar nu a fost angajat la aeroport, „nici măcar ca paznic.”

„Să nu mai vorbim de alte locuri de muncă – câți balochi lucrează la acest port construit pentru CPEC?”, întreabă el.

În decembrie, Hoth a organizat proteste zilnice împotriva condițiilor de trai din Gwadar. Acestea s-au încheiat după 47 de zile, când autoritățile au promis că vor îndeplini cererile localnicilor, inclusiv un acces mai bun la electricitate și apă.

De atunci, nu s-a făcut niciun progres în implementarea acestor promisiuni.

Fără muncă locală, bunuri sau servicii din regiune, nu poate exista un efect de dezvoltare economică real din partea CPEC, susține expertul în relații internaționale Khalid. Pe măsură ce banii chinezi au ajuns în Gwadar, la fel a crescut și aparatul represiv de securitate, ceea ce a creat noi bariere și a adâncit neîncrederea.

„Guvernul pakistanez nu este dispus să ofere nimic poporului baloch, iar balochii nu sunt dispuși să accepte nimic de la guvern”, concluzionează Khalid.

! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.