Substanța nocivă care a ajuns în Marea Neagră din nava care a eșuat în zona litoralului bulgăresc ridică temeri și la noi.
Anual importăm câteva tone de midii și pește tocmai de la vecinii bulgari. Biologii urmează să facă teste atât pe midii, tot mai consumate de români, cât și pe diferite specii de pește, ca să afle dacă îngrășământul a ajuns în fauna marină. Și importurile ar urma să fie supravegheate, transmite SafeNews.md cu referire la Protv.ro.
Nava „Vera Su” are la bord 3.000 de tone de uree, din care o parte a ajuns deja în mare. Acum, ambarcațiunea este scufundată în proporție de 80%, la doar 60 de kilometri de România, în zona Kaliakra.
Georgi Sotratov, pescar: “Suntem îngrijorați, sperăm să nu se înțâmple o catastrofă de mediu.”
Dimiter Berov, Academia Bulgară de Științe: „Dacă ingrasamantul se dizolvă în apă va fi o sursă de poluare cu compuși de azot.”
Se întâmplă tocmai într-o zonă renumită pentru fermele de midii. Iar cei mai mulți dintre clienții restaurantelor sunt români. Midiile sunt organisme care se hrănesc filtrând apă, astfel că rețin și substanțele poluante.
Adrian Bâlbă, biolog: “Dacă vom testa scoicile din zona respectivă cu siguranță vom găși în mantaua lor în hepatopancreasul lor o cantitate mai mare de uree”.
Ureea scursă în mare poate favoriza dezvoltarea unei specii de alge care poate produce o neurotoxină periculoasă.
Dan Vasiliu, directorul institutului Geoecomar Constanța: “Are efecte toxice foarte pronunțate la nivelul midiilor, dar și la nivelul peștilor. Această neurotoxină s poate acumula în țesuturile cetaceelor și chiar la om unde acționează asupra sistemului nervos”.
Un reportaj realizat de Inspectorul Pro arătă cum România importă tone de moluște și pește anual, de la vecini. O cantitate vine chiar din zona afectată acum de scurgerile de uree.
În 2019, am importat 73 de mii de tone de pește de toate felurile, de trei ori mai mult decât pescuim.
Sorin Mănăila, președinte Ropescador: “Hamsie, șprot, stavrid cam astea sunt speciile care se importă din Bulgaria, de ordinul zecilor de tone până la o sută de tone anual”.
Autoritățile din Bulgaria au anunțat că operațiunea de recuperare a îngrășământului din nava eșuată va începe abia în noiembrie. Până atunci, ambarcațiunea s-ar putea scufunda cu totul, dacă va fi lovită de o furtună puternică.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.