Acasă Social Cum a fost compromis unul dintre cele mai cunoscute parteneriate public-private din...

Cum a fost compromis unul dintre cele mai cunoscute parteneriate public-private din Moldova! Cine va răspunde?

0

Despre parteneriatul public-privat privind serviciile de radiologie și diagnosticare imagistică din cadrul Spitalului Clinic Republican în presă s-a scris și nu o dată. Și se pare că istoria se apropie de final, care nu e unul deloc pozitiv. Din contra, atitudinea celor ce au reprezentat și reprezintă și acum statul, compromite însăși noțiunea de parteneriat public-privat și poate constitui un semnal foarte negativ pentru alți potențiali investitori în Republica Moldova. Dar, să le luăm pe toate pe rând, scrie punctul.md.

Totul a început în decembrie 2010, când Guvernul Republicii Moldova a adoptat Hotărârea nr.1116 cu privire la parteneriatul public-privat pentru prestarea unor servicii de sănătate, obiect al acestei hotărâri fiind intenția Guvernului de a iniția și a propune parteneriatului public-privat serviciile de radiologie şi diagnosticare imagistică din cadrul Instituţiei medico-sanitare publice Spitalul Clinic Republican. ​În baza hotărârii nominalizate și legislației pertinente, în coordonare și supraveghere de către experții Băncii Mondiale (IFC), s-a desfășurat concursul de selectare a partenerului privat. Iar în baza concursului a fost selectată compania SRL Magnific, care a fost obligată să creeze o companie fică – SRL Euromed Diagnostic, care urma să se preocupe de implementarea proiectului propriu-zis.

La 24 noiembrie 2011 a fost semnat contractul pentru realizarea unui parteneriat public-privat pentru servicii de radiologie și diagnostic imagistic între: Ministerul Sănătății al RM și IMSP Spitalul Clinic Republican, în calitate de parteneri publici, pe de o parte și SRL Magnific și SRL Euromed Diagnostic, în calitate de parteneri privați. Contractul a fost semnat pe un termen de 12 ani începând cu data dării efective în folosință către partenerul privat (martie 2025). Pentru procesul de consultare și asistență experții Băncii Mondiale (IFC) au incasat un onorariu de succes în valoare de 250000 $ SUA, care, în conformitate cu p.27.1 din contract, a fost impus partenerului privat și achitat de către acesta.

Ar fi de notat că partenerul privat ș-a executat obligațiunile investiționale și a efectuat reparațiile necesare a încăperilor transmise în gestiune, chiar a construit și alte spații necesare, a cumpărat și instalat utilajul aferent activităților de radiologie și imagistică, în total suportând cheltuieli de circa 120 milioane lei. De asemenea, partenerul privat a fost supus unor cheltuieli suplimentare (necunoscute la etapa concursului) şi din cauza acestor modificări aduse spaţiilor, în loc de 91m2 preconizaţi, suplimentar s-au construit 830,3m2, cu aprobarea Ministerului Sănătăţii şi a Spitalului. Astfel, investiţiile s-au majorat considerabil, fiind vorba de cheltuieli suplimentare numai în construcţie în sumă de 21,8 mln. lei.

În rezultat, partenerii publici, dar și pacienții deserviți au beneficiat de utilaje moderne și condiții de prestare a serviciilor decente și calitative. Anume acest fapt a permis majorarea continuă a numărului de pacienți deserviți. Dacă în 2013 au fost efectuate circa 18 mii investigații, atunci în anul 2023 – circa 46 mii investigații, creșterea fiind de circa 255%(!). 

Totodată, ar fi de menționat că, contractul s-a bazat pe două obligațiuni de bază asumate de partenerii publici și anume: 1) asigurarea unui volum minim al serviciilor comandate de către partenerii publici și prestat de partenerul privat în valoare de 350 mii euro/an;

2) austarea periodică a tarifelor luând în considerație anumiți factori care îi influențează (inflația, creșterea prețurilor, cursul valutar etc). Anume aceste două obligațiuni asumate de către partenerii publici au servit drept bază de calcul pentru formarea activității și proiecțiilor financiare ale partenerilor privați. Însă, partenerii publici nu au asigurat executarea obligațiunilor nominalizate asumate, fapt ce a dus la distorsionarea situației economico-financiare a partenerului privat. Mai mult ca atât, s-a ajuns la situația când obectivele contractului și principiile de bază ale unui PPP ce țin de recuperarea investițiilor nu au fost realizate. Din 12 ani de execuatre a contractului, doar în 2 ani au fost executate obligațiunile partenerilor publici ce țin de asigurarea unui volum de investigații minim (350 mii euro/an), iar 10 ani parenerul privat a activat în afara previziunilor financiare prestabilite creându-se o situație când investițiile nu puteau fi recuperate.

De la începutul derulării PPP, partenerul privat nu a fost asigurat cu volum suficient de investigaţii din partea Spitalului şi CNAM, conform prevederilor HG 1116/2010 şi contractului, dar şi a capacităţilor echipamentelor medicale din dotare. Doar din neexecutările bugetului limită de către partenerul public pentru perioada 2016-2020 și 2023-2025, partenerul privat a ratat venituri de peste 16 mln. lei. Totodată, în perioada februarie 2017 – iulie 2022, din motivul refuzului neîntemeiat a partenerului public de modificare a Anexei nr.12 a contractului – Tarifele pentru servicii, partenerul privat a fost pus în situaţia de a presta servicii medicale la tarif neajustat spre majorare, după operarea modificărilor în Catalogul Tarifelor Unice prin HG 1460/2016. Ca rezultat, partenerul privat a ratat un venit din diferenţa de tarif în sumă de peste 5,5 mln. lei. Mai mult ca atât, pe lângă faptul că tarifele nu au fost ajustate în conformitate cu prevederile contractuale asumate, unele tarife chiar au fost diminuate cu circa 20% și impuse partenerului privat. Apropo  neexecutarea obligațiuniunilor de bază a fost constatate și de către Curtea de Conturi în rapoartele sale: Hotărârea Curții de Conturi nr.32 din 28.07.2016 prin care s-a aprobat Raportul auditului de performanță privind sistemul parteneriatului public-privat;​Hotărârea Curții de Conturi nr.80/2020 din 24.12.2020 privind Raportul auditului conformității organizării, realizării și supravegherii parteneriatelor public- private în domeniul sănătății. 

! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.