Acasă Social Construcția cheiurilor temporare pe râul Prut rămâne blocată

Construcția cheiurilor temporare pe râul Prut rămâne blocată

0

Construcția unor cheiuri temporare pe râul Prut, pentru a putea transporta mai multă marfă pe cale navală, în special producție agricolă, este în continuare blocată de autorități, deși acestea au promis de mai multe ori în ultimii doi ani că vor permite dezvoltarea acestora.

Într-o adresare expediată Ministerului Mediului, Iurie Rija, director executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Cereale „Agrocereale”, se arată îngrijorat de blocajele în amenajarea cheiurilor temporare pe râurile Nistru și Prut și susține că dezvoltarea acestora „este o chestiune de importanță crucială pentru industria exportatoare și importatoare de cereale din Republica Moldova”, scrie mold-street.com.

„Înțelegem că realizarea unor astfel de lucrări necesită adaptarea majoră a terenului, construcția unor platforme bine săpate și consolidate cu fier și beton armat. Cu toate acestea, în opinia noastră, limitele rezervației Prutul de Jos au fost stabilite în detrimentul dezvoltării economice și sociale a statului. Există suspiciunea că aceste limite au fost stabilite special pentru a proteja un port privat, iar acest lucru împiedică Moldova să-și dezvolte infrastructura portuară la nivel de stat într-un mod competitiv”, se menționează în adresarea conducerii Agrocereale.

Potrivit asociației, prin restricționarea transportului naval în Republica Moldova, care este considerat cel mai prietenos față de mediu, „se recurge la o suprasolicitare a transportului rutier”.

„Aceasta conduce la emisii de poluanți sub formă de gaze de eșapament, având un impact negativ asupra mediului înconjurător și sănătății publice. În plus, agenții economici care totuși reușesc să utilizeze transportul naval se văd nevoiți să apeleze la serviciile porturilor private, care sunt semnificativ mai costisitoare comparativ cu tarifele porturilor de stat”, afirmă Iurie Rija, directorul Agrocereale.

Amintim că în vara 2022 despre „necesitatea stringentă de relansare a circulației navale pe râul Prut, prin dezvoltarea cheiurilor, reabilitarea infrastructurii terestre, amenajarea locurilor speciale de acostare, procurarea unităților plutitoare, dar și a remorcherelor portuare”, vorbea Andrei Spînu, în acea perioadă vicepremier.

În vara anului trecut deja un alt vicepremier, Vladimir Bolea, ministru al Agriculturii, promitea sprijin agricultorilor și transportatorilor de cereale și afirma că „aceste cheiuri temporare vor ușura foarte și foarte mult viața agricultorilor noștri, pentru că e una când încarci 1.500 de tone pe un vas și e cu totul altceva când transporți aceeași cantitate de 1.500, dar câte 22 de tone”.

„Vă dați seama câte mașini, câte cheltuieli, câte cozi în vamă vor fi reduse numai cu transportul naval”, declara în august 2023 pentru Europa Liberă ministrul Agriculturii, Vladimir Bolea.

El afirmă că diferența de costuri dintre transportul terestru și cel naval ar fi una „fantastică”.

Mai mult, Vladimir Bolea și-a exprimat speranța ca cheiurile de pe Prut vor funcționale deja în toamna anului 2023, iar bani pentru amenajarea lor urmau a fi identificați din fonduri europene.

De atunci au trecut opt luni, iar cheiurile temporare au rămas doar promisiune.

! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.