Pilotul unei curse Wizz Air care venea de la Bergamo a anunţat la Iaşi, cu 20 de minute înainte de aterizare, defectarea instrumentului de navigaţie. La sol a fost declanşat planul roşu de intervenţie la care au participat în jur de o sută de oameni. S-au deplasat 22 de autospeciale ISU, echipaje medicale şi de poliţie. Pilotul a cooperat cu turnul de control şi a reuşit să aterizeze la a doua încercare. Aparatul a fost un Airbus A321, fără însemnele tradiţionale ale Wizz Air, transmite SafeNews.md cu referire la Ziaruldeiași.ro.
„A fost activată celula de criză, au intervenit pompierii şi cei de pe ambulanţe, au fost desfăcute corturile pentru acordarea de prim ajutor. După o încercare ratată, pilotul a reuşit să aterizeze în condiţii foarte bune şi să aducă toţi pasagerii teferi la destinaţie”, ne-a declarat directorul interimar al Aeroportului. Un pasager ne-a declarat că, încă de la plecare, toţi pasagerii au fost mutaţi în partea din spate a avionului.
Aeronava care s-a defectat ieri în timp ce venea de la Bergamo la Iaşi s-a învârtit aproximativ 25 de minute în aer înainte de a ateriza pe Aeroportul Internaţional din Iaşi. În avion se aflau peste o sută de persoane, iar incidentul s-a petrecut după ce au fost semnalate defecţiuni la sistemul de navigaţie.
Avionul a survolat zona de mai multe ori, iar la un moment dat a pătruns inclusiv în spaţiul aerian al Republicii Moldova înainte de a ateriza în siguranţă pe aeroportul din municipiul Iaşi. Autorităţile au activat, începând cu ora 13:13, planul roşu de intervenţie, iar pe aeroport au fost dislocate forţe impresionante: 22 de autospeciale ale ISUJ Iaşi, cu 44 de subofiţeri şi şase ofiţeri, dar şi numeroase echipaje de poliţie şi mai multe echipaje medicale.
Problemele tehnice la instrumentul de navigaţie au fost raportate chiar de către pilotul avionului. Zborul W63672, de la Bergamo la Iaşi, era efectuat de compania Wizz Air şi trebuia să ajungă la ora 13:25 pe aeroportul din Iaşi, însă cu circa 20 de minute înainte de aterizare au fost sesizate problemele la sistemul de navigaţie. Aeronava, un Airbus A321, nu avea culorile clasice ale companiei, alb, roşu şi violet, fiind, din câte se pare, închiriată de la o altă companie.
Unul dintre pasagerii zborului a mărturisit, în urma incidentului, că înscrisurile din interiorul aeronavei ar fi fost scrise majoritar în limba rusă. Pasagerii din avion nu au fost informaţi cu privire la situaţie, dar încă de la începutul zborului ar fi fost mutaţi toţi pasagerii în partea din spate a avionului, cu toate că locurile celor 107 pasageri erau distribuite uniform.
În final, în ciuda defecţiunilor, aeronava a aterizat în condiţii de siguranţă, cu o mică întârziere. Aterizarea a fost efectuată manual, iar pilotul s-a bazat pe datele vizuale şi pe cele comunicate de turnul de control, şi nu pe sistemul de navigaţie.
„Instrumentul de navigare are corespondent la sol. Din avion, chiar dacă se defectează orice aparat, lucrurile sunt rezolvate de către comandantul aeronavei manual, fără niciun fel de risc. Dacă pică toate sistemele, inclusiv balizajul pe timp de zi, cu vizibilitate peste patru kilometri, aterizarea se poate face în condiţii de siguranţă. O viaţă întreagă am zburat, peste 10.000 de ore de zbor, numai în astfel de condiţii, nu sunt probleme, aterizarea se poate face în siguranţă”, a declarat Mitică Rebegea, fost director al Aeroportului Internaţional Iaşi.
Cooperare foarte bună între pilot şi turnul de zbor
Directorul general interimar al aeroportului, consilierul judeţean Romeo Vatră, a considerat că întregul eveniment a fost încununat de o intervenţie promptă a autorităţilor, dar şi de o eficienţă a angajaţilor aeroportului şi ai turnului de control, care au reuşit să menţină în permanenţă legătura cu pilotul din aeronavă.
„Mă bucur că s-a terminat cu bine şi că nu au existat probleme deosebite. Toţi pasagerii din avion au ajuns cu bine la destinaţie. Am înţeles că a fost vorba de o problemă la instrumentul de navigare, situaţia de fapt fiind anunţată de pilotul avionului cu 20 de minute înainte de a ateriza. Din punctul nostru de vedere, am fost pregătiţi foarte bine, a fost activată celula de criză, au intervenit pompierii şi cei de pe ambulanţe, au fost desfăcute corturile pentru acordarea de prim ajutor. După o încercare ratată, pilotul a reuşit să aterizeze în condiţii foarte bune şi să aducă toţi pasagerii teferi la destinaţie. Urmează să avem o întâlnire cu colegii de la turnul de control pentru a clarifica toate aspectele care ţin de acest eveniment. Însă am înţeles că a fost vorba de o colaborare foarte bună între pilot şi cei din turnul de control”, a declarat directorul general interimar al Aeroportului Internaţional Iaşi, Romeo Vatră.
De cealaltă parte, pasagerii din avionul care venea de la Bergamo au afirmat că nu au fost înştiinţaţi cu privire la problemele aparatului de zbor şi că au sesizat ce se întâmplă doar în momentul în care aeronava a ratat prima încercare de aterizare.
„La prima încercare, avionul nu a reuşit să aterizeze pe pistă. Am înţeles că a fost vorba de probleme tehnice, dar mă bucur că am ajuns cu bine la Iaşi. Am înţeles că nu a fost informat nici personalul din avion, probabil pentru a nu crea panică în avion. Am sesizat ce s-a întâmplat după ce am observat că avionul nu a mai aterizat. Vă daţi seama că un pic de preocupare a fost. Însă călătorii nu au întrebat ce s-a întâmplat, cu toate că personal nu am mai trecut prin astfel de momente”, a fost declaraţia unuia dintre pasagerii care se aflau în aeronava companiei Wizz Air.
Un alt pasager ne-a declarat ca personalul însoţitor al zborului a deblocat uşile ieşirilor de urgenţă imediat ce avionul a aterizat, dar că acestea nu au fost deschise ulterior, părăsirea aeronavei făcându-se în condiţii normale.
Reprezentanţii companiei aviatice au declarat pentru „Ziarul de Iaşi” că: „Aeronava închiriată care opera zborul Wizz Air W6 3672 de la Milano Bergamo la Iaşi a aterizat în siguranţă la destinaţie şi este verificată ca urmare a raportării unor problemele tehnice la sistemul de navigaţie. Wizz Air îşi cere scuze pasagerilor pentru orice neplăceri cauzate, dar siguranţa pasagerilor, a echipajului şi a aeronavelor noastre este prioritatea noastră”.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.