10 companii din România, Turcia, China, Rusia, India și Kazahstan au depus oferte la licitația internațională pentru procurarea serviciilor de proiectare, construcție și montaj a Liniei electrice aeriene (LEA) de 400 kV dintre Vulcănești și Chișinău. Linia ar urma să asigure interconectarea rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova şi România şi este planificată împreună cu stația Back-to-Back Vulcănești, transmite SafeNews.md cu referire la Mold-street.com.
42 de luni pentru construcția liniei electrice
Lucrările planificate constituie o componentă a Proiectului de Dezvoltare a Sistemului Energetic din Moldova (PDSE), care vor fi finanțate de Banca Mondială și implementate cu sprijinul Unității Consolidate pentru Implementarea și Monitorizarea Proiectelor în domeniul Energeticii (UCIPE).
Potrivit UCIPE la ședința de deschidere a ofertelor reprezentanții companiilor ofertante au avut posibilitatea de a participa direct sau de a urmări evenimentul prin intermediul unei teleconferințe. În perioada următoare va fi efectuată evaluarea ofertelor tehnice și financiare.
Proiectul prevede construcția unei noi linii de înaltă tensiune de 400 kV Vulcănești – Chișinău de aproximativ 158 kilometri, iar perioada construcției este estimată la circa 42 luni de la semnarea contractului.
Potrivit autorităţilor, noua linie Vulcănești-Chișinău de 400 kV este necesară pentru a permite funcționarea stabilă a interconectării transfrontaliere între Moldova și România, dar şi a stației BtB, care va fi construită în aceeași perioadă cu linia.
Totodată se prevede modernizarea şi extinderea a două stații existente: de 330 kV la Chișinău și de 400 kV la Vulcănești. Toate sunt componente ale infrastructurii tehnice gestionate de Moldelectrica, operator național al sistemului de transport electroenergetic și beneficiar al PDSE.
Cel mai costisitor proiect
Valoarea estimată a acestor lucrări este de circa 260 milioane euro, acesta fiind cel mai mare și costisitor proiect energetic inițiat de Republica Moldova în anii independenței.
Finanţarea este asigurată prin linii de creditare în valoare de peste 220 milioane euro, inclusiv câte 80 milioane euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană pentru Investiții (BEI), 61 milioane de euro de la Asociația Internațională pentru Dezvoltare (AID), şi un grant de circa 40 milioane euro din partea Uniunea Europeană.
Acordurile de creditare au fost negociate încă în anul 2017, dar ratificate de Guvern şi Parlament abia în anii 2018-2019.
Totuşi banii nu au putut fi accesați de beneficiarul final, întreprinderea Moldelectrica, din cauza unor prevederi din legislația moldovenească, care nu permiteau accesarea banilor. Abia în iunie 2020 după ce au fost efectuate unele modificări în legislaţie a putut fi lansată licitaţia.
O investiție irecuperabilă
Interconectarea va fi realizată de către întreprinderea de stat Moldelectrica, în perioada 2019 – 2024, care anterior a promis că o va realiza până în 2022.
Investitia va fi recuperată din contul tarifului reglementat de transport al energiei electrice, care se estimează că va crește în următorii ani.
Specialiștii însă au avertizat că o astfel de investiție majoră va fi dificil de recuperat rapid. Ba chiar deloc, în condițiile Republicii Moldova. În consecință au propus alte soluții de alternativă care însă nu au fost acceptate.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.