O rețea de companii din Letonia, Lituania și Estonia a furnizat combustibil tancurilor aparținând „flotei fantomă” a Rusiei, pe care Moscova o folosește pentru a eluda sancțiunile occidentale și a exporta petrol în străinătate. Dezvăluirea a fost făcută într-o investigație realizată de postul public de televiziune lituanian LRT, citată de The Moscow Times.
Reporterii au descoperit că operațiunile de alimentare erau efectuate de un grup de companii cunoscut sub numele de Fast Bunkering, folosind tancurile Rina și Zircone. Navele au realimentat 177 de petroliere și tancuri pentru produse petroliere în diferite puncte din Marea Baltică între iunie 2024 și martie 2025, dintre care cel puțin 159 au făcut escală în porturi rusești înainte sau după realimentare, se arată în raport, scrie Digi24.ro.
Anatolii Kravtsev, analist la Școala de Economie din Kiev, care a studiat datele, a declarat pentru LRT că cel puțin 20 dintre aceste tancuri prezentau semne clare că aparțin „flotei fantomă” a Rusiei. „Mai exact, aceste nave nu aveau acoperire de asigurare de la niciun membru al International Group of P&I Clubs, iar proprietarii și companiile care le administrează erau înregistrați în afara jurisdicțiilor Oil Price Cap Coalition”, a explicat Kravtsev.
Deși niciunul dintre tancuri nu se afla sub sancțiuni directe la momentul realimentării, mai multe au fost ulterior incluse pe listele de sancțiuni ale UE, SUA și Regatului Unit, a raportat LRT. Potrivit datelor S&P Global, între aprilie 2023 și aprilie 2024 au avut loc cel puțin 3.100 de operațiuni de realimentare navă-navă implicând „flota fantomă” a Rusiei, în apropierea coastelor Maltei, Greciei, Spaniei (Gibraltar), Țărilor de Jos și altor state europene.
O anchetă separată realizată de Reuters a arătat că o mică companie de asigurări din Noua Zeelandă, Maritime Mutual, a jucat un rol cheie în facilitarea transportului de petrol din Rusia și Iran către piețele asiatice. Compania, condusă de britanicul Paul Rankin, în vârstă de 75 de ani, și familia sa, a asigurat aproape unul din șase petroliere legate de flota fantomă a Rusiei, potrivit Reuters.
Conform estimărilor Centrului pentru Cercetare în Domeniul Energiei și Aerului Curat (CREA), navele asigurate de Maritime Mutual au transportat produse petroliere în valoare de cel puțin 18,2 miliarde de dolari din Iran și 16,7 miliarde de dolari din Rusia, începând din 2018.
Autoritățile din Noua Zeelandă investighează compania, în coordonare cu oficialii din SUA, Marea Britanie și Australia, și au efectuat percheziții la sediile Maritime Mutual din Auckland și Christchurch, a transmis Reuters. Într-un răspuns oficial, compania a negat categoric implicarea în activități care ar încălca sancțiunile internaționale și a subliniat că menține o „politică de toleranță zero” față de orice încălcare a măsurilor restrictive.
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.




