România trece de anul viitor la un sistem de taxare a transportului greu pe rutier pe bază de distanță parcursă, față de rovinietele actuale care sunt pe perioade limitate de timp. Astfel, România se va alinia celorlalte state europene din jur care au deja de mult timp astfel de sisteme de taxare. Tarifele stabilite, însă, vor fi printre cele mai mici, comparat chiar și cu vecinii direcți. „O rușine”, susțin experții independenți care acuză sub-taxarea folosirii infrastructurii de către traficul greu care o deteriorează.
În prezent în România, pentru a utiliza rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi, un vehicul de marfă de peste 3,5 tone și sub 7,5 tone plătește o rovinietă pornind de la 7,5 euro pe zi și care ajunge până la 380 de euro pe an.
La capătul celălalt al taxării grele, un TIR cu masa mai mare sau egală cu 12 tone cu 3 axe plătește de la 17 euro pe zi la 855 euro pe an. Un TIR cu 4 axe plătește de la 28,5 euro pe zi la 1.425 de euro pe an.
Toate aceste tarife nu sunt calculate și pe baza factorului poluare. Astfel, orice vehicul de marfă plătește la fel, indiferent că este în clase de poluare mai noi (Euro 6) sau într-o clasă de poluare mai veche.
În 2024, conform datelor consultate de HotNews, statul român a încasat circa 300 de milioane de euro din roviniete, din care mai bine de jumătate – circa 157 de milioane de euro – s-au strâns din rovinietele plătite de transporturile de marfă.
Propunerea pentru sistemul TollRo, începând cu vara lui 2026, este ca toate vehicule de transport marfă să fie taxate în raport cu distanța parcursă, tipul de infrastructură folosit (Autostrăzi și drum expres vs Drumuri Naționale) și clasa de poluare a vehiculului.
Astfel, tarifele au fost împărțite pe trei clase, pentru vehicule cu norma de poluare Euro 6, cele cu normă de poluare Euro 5 și cele care sunt în clasele mai vechi Euro 3 – Euro 0.
Conform noilor tarife, un vehicul de marfă între 3,5 și 7,5 tone, Euro 6, va plăti 0,17 lei (pe kilometru de autostradă folosit și 0,08 lei pe kilometru de drum național.
Un TIR cu masa mai mare sau egală cu 12 tone va plăti 0,48 lei pe kilometru de autostradă folosit și 0,24 lei pe kilometru de drum național.
Pentru a standardiza calculele, vom transforma tarifele în euro și le vom calcula la câte 1000 de km de autostradă sau drum național.
Astfel, un vehicul mic de marfă va plăti 33,4 euro pentru 1.000 de km de autostradă, iar un TIR de 12+ tone va plăti 94,4 euro/1000 km.
În comparație, țări din jurul României taxează mult mai drastic transporturile grele. Singura țară care are aproximativ același plafon de tarifare cu cel propus în România este Polonia, în schimb țări precum Bulgaria, Ungaria, Cehia sau Slovacia taxează mult mai mult.
Cât plătește un TIR 12+ tone, cu 5 axe, Euro VI și clasificat în cea mai bună clasă de emisii CO2 – preț în Euro/1000 km de autostradă:
- Bulgaria: 220
- România: 94
- Ungaria: 570
- Slovacia: 300-330
- Cehia: 225
- Polonia: 90
- Austria: 485
- Germania: 238 (sub 18 tone), 348 (peste 18 tone)
- Franța: 300+
! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.








