Acasă Economic ANRE: Dacă nu se aplica plafonarea, benzina va ajunge la 23 de...

ANRE: Dacă nu se aplica plafonarea, benzina va ajunge la 23 de lei

0

Modalitatea de stabilire a preţurilor la carburanţi, care a fost pusă în aplicare în luna septembrie 2021, ca urmare a modificărilor în legislaţie a prevenit o creştere mult mai semnificativă a preţurilor, a susţinut într-o conferinţă de presă Eugen Carpov, director al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE). Potrivit lui Eugen Carpov, simulările şi comparaţiile efectuate de către ANRE au arătat că dacă formula actuală de stabilire a preţurilor se aplica de la începutul acestui an, apoi în iunie preţurile la benzina A95 ar fi fost cu un leu mai mic, iar la motorină cu aproape 85 de bani, transmite SafeNews.md cu referire la Mold-street.com.

Benzina ar fi ajuns la preţul de 23 de lei pentru un litru

„Dacă se menţinea modelul vechi, apoi acum ajungeam la un preţ de circa 23 de lei pentru un litru de benzină A95”, a declarat directorul ANRE. Totodată, o evoluţie similară ar fi avut şi preţul la motorină.

În opinia lui Carpov, în două săptămâni de aplicare a noii legi, e dificil încă să se aprecieze la justa valoare impactul punerii în aplicare a noii modalităţi de stabilire a prețurilor și care a creat percepția greșită, precum că noua lege a generat scumpirea carburanților.

În susținerea poziției el a prezentat graficele cotațiilor Platts la benzină, care demonstrează că în luna septembrie 2021 a fost înregistrat cel mai înalt nivel, din ultimii cinci ani, al prețurilor la carburanți pe piețele internaționale.PUBLICITATE

La motorină, încă, nu s-a ajuns la acest nivel maxim.

Din datele prezentate de Eugen Carpov, rezultă că în prezent în preţul la pompă a unui litru de benzină: 47% – este preţul de vânzare la rafinărie conform cotaţiilor Platts, 24% – este acciza plătită la intrarea în ţară, 17% – TVA la intrarea în ţară, iar 12% – este marja, care include costul de transport la benzinărie, cheltuielile de gestiune, plata salariilor şi contribuţiilor sociale şi medicale, investiţiile şi profitul.

În cazul motorinei, raportul este următor: 54% – este preţul de vânzare la rafinărie conform cotaţiilor Platts, 14% – este acciza plătită la intrarea în ţară, 17% – TVA la intrarea în ţară, iar 15% – este marja, care include costul de transport la benzinărie, cheltuielile de gestiune, plata salariilor şi contribuţiilor sociale şi medicale, investiţiile şi profitul.

Marja nu include şi comisionul aplicat de rafinării

Companiile de pe piaţă susţin, însă, că marja de 2,62 de lei, calculată de ANRE, nu acoperă costurile totale suportate de ele şi ar putea duce la dispariţia micilor benzinării, care nu importă carburanţi şi îi cumpără pe loc, de la cele trei companii ce controlează importul în Moldova.

Totodată, în calculul ANRE nu este inclus nici comisionul aplicat de rafinării la vânzarea carburanţilor, iar acesta oscilează între 30 şi 60 de dolari pentru o tonă de benzină, şi între 50 şi 70 de dolari – în cazul motorinei.

În consecinţă, aceasta nu ar stimula aparţia pe piaţa a unor noii importatori şi jucători.

Eugen Carpov, director al ANRE, a recomandat în schimb companiilor să reducă costurile de exploatare şi să majoreze vânzările la benzinării, care ar fi de 2-3 ori mai mici de cât în România şi alte state din UE.

! Acest articol este proprietatea SafeNews.md și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limită maximă de 1000 de semne. În mod OBLIGATORIU cu indicarea în TITLU a sursei citate, iar în text cu LINK ACTIV către pagina acestui articol. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui ACORD prealabil întocmit cu redacția portalului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.